Κυριακή 3 Αυγούστου 2014

ΑΠΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ, ΞΕΡΕΙ ΚΑΝΕΙΣ; ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΕΛΙΝΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

●     Τα μάρμαρα του Παρθενώνα θα “σπαστούν” για να μεταφερθούν σε άλλη αίθουσα
●     Θα κτιστεί μουσουλμανικό τέμενος στο κέντρο της Αθήνας με ελληνικές δαπάνες
●     Τα τουρκικά σίριαλ μας εξοικειώνουν με την τουρκική γλώσσα
●     Το ελληνικό κράτος δεν ασκεί πολιτισμική διπλωματία
●     Τα μάρμαρα του Παρθενώνα πρέπει να γυρίσουν στην Ελλάδα
●     Το μουσουλμανικό τέμενος να μην ανεγερθεί στην Ελλάδα αν δεν λειτουργήσει η Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη ως εκκλησία


γράφει η Ελίνα Αναγνωστοπούλου
Ο πολιτισμός στην εποχή που διανύουμε δυστυχώς φαντάζει είδος πολυτελείας. Τα διπλωματικά επεισόδια που δημιουργούνται ωστόσο, με αφορμή την τέχνη και τον πολιτισμό μας είναι όλο και περισσότερα. Εδώ και πάρα πολλά χρόνια υφίσταται το γνωστό πρόβλημα με τα λεγόμενα "Ελγίνεια μάρμαρα" και την άρνηση από την Αγγλική πλευρά να επιστραφούν στη χώρα προέλευσής τους, την Ελλάδα. Για όσους είναι φιλοπάτριδες δεν δέχονται την ονομασία "Ελγίνεια" αλλά χρησιμοποιούν την ονομασία “τα μάρμαρα του Παρθενώνα”. Έτσι θα έπρεπε να λειτουργούμε όλοι μας. Είναι θέμα τιμής.
Δεν είναι όμως και το μόνο πρόβλημα διπλωματικής φύσης που το Υπουργείο Εξωτερικών και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού φαίνεται να αγνοεί ή τουλάχιστον επιχειρεί να αποφύγει να πάρει θέση. Είναι το θέμα του μουσουλμανικού τεμένους που πρόκειται να κτιστεί στο κέντρο της Αθήνας. Η είδηση είναι πέρα για πέρα αληθινή και σύμφωνα με στοιχεία που προέρχονται από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Αποτελεί απόφασή του. Εγκρίθηκε η δαπάνη 1.100.000 ευρώ από το ΕΛΛΗΝΙΚΟ (κατά τ’ άλλα) κράτος καθώς και η παραχώρηση 17 στρεμμάτων έκτασης γης (!) επί της Ιεράς Οδού στην περιοχή του Βοτανικού.
Το “λεφτά υπάρχουν” του Γιώργου Παπανδρέου φαίνεται ότι καλά κρατεί εν έτει 2014, όμως τον Έλληνα πολίτη θα τον φυλακίσουν ή τουλάχιστον θα τον ταλαιπωρήσουν με αυτόφωρο για οφειλή 500 ευρώ στην εφορία. Θα του στερήσουν έτσι την αξιοπρέπεια και θα τον στιγματίσουν στον περίγυρό του. 
Μα για ποιο λόγο γίνονται όλα αυτά; Για ποια αιτία η ελληνική κυβέρνηση ακολουθεί ανθελληνική πολιτική; Γιατί επιτίθεται σε αυτούς που πονάνε την πατρίδα και προσπαθούν να τα καταφέρουν εδώ; Και το πιο σημαντικό: ποιος ο σκοπός της πολιτικής που ασκείται σε αυτά τα ζητήματα;
Από την μία, για τα μάρμαρα του Παρθενώνα υπήρχαν πολλά θέματα που εμπόδιζαν τη μεταφορά τους από το Βρετανικό Μουσείο. Εδώ και λίγα χρόνια ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα που ανέκυπταν ήταν ότι η ένδεια χώρου φύλαξης και έκθεσης από την πλευρά του ελληνικού κράτους έχει καταρριφθεί με την ανέγερση του υπερσύγχρονου μουσείου της Ακρόπολης. Σημαντικό επιχείρημα ως τώρα ήταν και ότι για να μεταφερθούν θα έπρεπε να “σπαστούν” πρώτα κι αυτό θα προκαλούσε όπως θα ήταν φυσικό την αλλοίωσή τους καθώς και ότι η τιμή εισόδου στο χώρο θα έπρεπε να είναι υψηλή. Πριν από λιγότερο ένα μήνα, ανακοινώθηκε παρά ταύτα από το Βρετανικό Μουσείο επίσημα ότι θα μεταφερθούν ορισμένα κομμάτια από τα μάρμαρα του Παρθενώνα σε άλλη αίθουσα με ανεβασμένο αντίτιμο εισόδου. Η τέχνη θα έπρεπε να είναι δωρεάν για όλους κι αν όχι για όλους έστω για τα παιδιά και τους νέους επειδή αποτελεί είδος παιδείας και φυσικά δεν θα έπρεπε να την εμπορεύονται έτσι.
Το ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού καθώς και το Υπουργείο Εξωτερικών σώπασαν τηρώντας σιγή ιχθύος. Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα τεράστιο διπλωματικό επεισόδιο πολιτιστικής διπλωματίας στο οποίο δεν αντιδράσαμε αλλά φαίνεται να συναινέσαμε.
Η πολιτιστική διπλωματία που δεν αναπτύσσεται στην Ελλάδα αποτελεί από τα πιο σημαντικά “όπλα” για τα κράτη στο εξωτερικό. Τι σημαίνει όμως; Ίσως στο Υπουργείο Εξωτερικών να την αγνοούν.
Αποτελεί την πιο ήπια δύναμη που ωστόσο έχει επακόλουθα ισχυρής δύναμης όπως ορίζει και ένας εξαίρετος νέος Πολιτικός Επιστήμονας ονόματι Πέτρος Καψάσκης, που το διαδίδει με τις ομιλίες του σε Ελλάδα και εξωτερικό. Το να προάγουμε τον πολιτισμό μας αποτελεί μεγάλο διπλωματικό “όπλο” που μπορεί να είναι αρωγός στο να βελτιώσουμε τη θέση μας στο γεωπολιτικό μας χάρτη. Η Ελλάδα που είναι μία χώρα με αιώνες ιστορίας και πολιτισμού καθώς και τέχνης, θα έπρεπε να χρησιμοποιούσε αυτό το είδος διπλωματίας στο έπακρο προς πάσα κατεύθυνση και με διαφόρους τρόπους, για να πετύχει τους στόχους της. Αντ’ αυτού όμως προτιμά την αδιαφορία και την απραξία. Το επακόλουθο; Ναι, δεν θα επιστρέψουν τα μάρμαρα του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Τουλάχιστον όχι σύντομα.
Από την άλλη, όπως προαναφέρθηκε, υφιστάμεθα και νέο πλήγμα με το τζαμί στο κέντρο της Αθήνας. Τα ποσοστά των μουσουλμανικών μειονοτήτων ακόμα και σε πόλεις που βρίσκονται απομακρυσμένες από τα σύνορα, όπως η Αθήνα, είναι γιγαντωμένα. Ακριβώς γι’ αυτό και θα γίνει, εκτός αν βρεθεί σώμα χοίρου εκεί που θα τεθούν τα θεμέλια. Ναι, θεωρείται αμαρτία να χτιστεί τέμενος μουσουλμανικό σε έδαφος όπου έχει “μολυνθεί” από χοίρο. Αυτός είναι κι ο τρόπος που αποτράπηκαν πολλές ανεγέρσεις τεμένων σε άλλες χώρες που ασπάζονται ως επίσημη θρησκεία τον Χριστιανισμό.
Αυτό που προκαλεί οργή σε όσους πιστεύουν στο τρίπτυχο πατρίδα- θρησκεία- οικογένεια είναι ότι η Αγιά Σοφία στην Κωνσταντινούπολη από την τουρκική πλευρά δεν πρόκειται να λειτουργήσει ως εκκλησία. Αυτό θα μπορούσε να είναι και το βασικό επιχείρημα από την ελληνική πλευρά για την άρνησή τους για τη δημιουργία τεμένους στην πρωτεύουσα. Τουλάχιστον, αν γινόταν σχετική συμφωνία θα ήταν κάπως δικαιολογημένη και η αντίδραση του ελληνικού κράτους να προχωρήσει στην ανέγερση του τεμένους, προκειμένου η Αγία Σοφία να επαναλειτουργήσει ως εκκλησία.
Αντί να δώσουν τα χρήματα σε αυτούς που τα έχουν ανάγκη, όχι ότι με 1.100.000 ευρώ λύνονται τα προβλήματα του πονεμένου μας λαού, τα δίνουν σε κάτι, που για το ελληνικό κράτος δεν αποφέρει κέρδη σε κανέναν τομέα. Κάθε άλλο, οδηγεί σε αλλοίωση των χαρακτηριστικών μας.
Κι αφού έγινε λόγος για τη πολιτισμική διπλωματία θα ήταν καλό να επισημανθούν και τα έντονα στοιχεία πολιτισμικής διπλωματίας που ασκούνται στο κράτος μας (κι όχι μόνο) από τη γείτονά μας χώρα, την Τουρκία. Τα τουρκικά σίριαλ που μανιωδώς προβάλλονται στην ελληνική τηλεόραση είναι δείγμα αυτής της διπλωματίας. Οι σειρές αυτές έχουν το προνόμιο να προβάλλουν αυτά που θέλουν στον υπόλοιπο κόσμο, μαζί με τις αρχές τους και τα κατεστημένα τους δημιουργώντας ψευδαισθήσεις για το τι πραγματικά ισχύει για τον πολιτισμό τους. Δεν υπάρχει καλύτερη διαφήμιση από αυτά για το κράτος, αφού ταυτόχρονα προβάλλονται και εικόνες από τα τοπία της χώρας και μας εξοικειώνουν με τη γλώσσα τους, γιατί δεν επιτρέπουν ποτέ να μεταγλωττιστούν παρά μόνο με υπότιτλους. Βασική τους προϋπόθεση είναι το να ακούγεται η τουρκική γλώσσα. Έτσι απλά τη διαδίδουν σε πολλά εκατομμύρια τηλεθεατές.
Από την άλλη, η Ελλάδα δεν προβάλλει τον πολιτισμό της τόσο και δεν εκμεταλλεύεται τον τουρισμό της στο έπακρο. Πολλοί λίγοι στο εξωτερικό είναι φιλικά προσκείμενοι προς τη χώρα μας και δυστυχώς δεν πράττουμε για την αλλαγή της κατάστασης. Η Ελλάδα δεν προωθεί τα θετικά της προς τα έξω, είναι εσωστρεφής κι αυτό πρέπει να πάψει να συμβαίνει.

Όλα τα παραπάνω οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο τρόπος προβολής της Ελλάδας που είναι λανθασμένος ή ανεπαρκής απωθεί τα κράτη της Ευρώπης και του εξωτερικού γενικότερα να την εμπιστευτούν και να την θεωρήσουν υπολογίσιμη. Δεν τη θεωρούν αξιόπιστη και δεν επιχειρείται από μέρους μας η βελτίωση της κατάστασης με τη θέσπιση πολιτιστικής πολιτικής.
Είμαστε άξιοι της μοίρας μας, αφού δεν διεκδικούμε όσα μας χρωστάνε οι άλλοι. Εν κατακλείδι, τα μάρμαρα του Παρθενώνα πρέπει να γυρίσουν στην Ελλάδα και το μουσουλμανικό τέμενος να μην ανεγερθεί αν δεν λειτουργήσει η Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη ως εκκλησιά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου