Σελίδες

Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2013

Η "ΜΗΔΕΙΑ" ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΣΤΟ ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΠΑΠΑΓΟΥ


 
 ρεπορτάζ από τον συνεργάτη του "Ανεξάρτητου Παρατηρητή"
 Δημήτρη Αποστολόπουλο

Η αριστουργηματική τραγωδία του Ευριπίδη, ‘’Μήδεια’’, γράφτηκε και παρουσιάστηκε το 431 π.Χ. Αφορά στη σχέση του Ιάσωνα με την ομώνυμη ηρωίδα. Ο Ιάσων εγκαταλείπει την Μήδεια για μία γυναίκα, γεγονός το οποίο οδηγεί την Μήδεια στην παράνοια και στην δολοφονία των παιδιών τους.
Παρά τη μικρή του διάρκεια, το εγχείρημα του σπουδαίου θεατρικού σκηνοθέτη Σπύρου Ευαγγελάτου πέτυχε απόλυτα το σκοπό του. Με έναν Γιώργο Κιμούλη ως Μήδεια σε μεγάλα κέφια, τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο ως Ιάσονα, τον Τάσο Νούσια στο ρόλο του Κρέοντα, τον Μάνο Βακούση στο ρόλο της τροφού και τον Δημήτρη Παπανικολάου-Αιγέα, ο κ.Ευαγελλάτος κατάφερε να αποδώσει πιστά  το πνεύμα της εποχής και του Ευριπίδη. 
Το σκηνικό λιτό αλλά άμεσο συνάμα, ένας κύβος που απεικονίζει αρχαία αγάλματα, αλλά και τα ευφάνταστα κοστούμια του Γιάννη Μετζικώφ με τις αρχαιοελληνικές μάσκες, μας μετέφεραν εύκολα πίσω στο χρόνο βάζοντας γερά θεμέλια για την συνέχεια της παράστασης.
 Ο Κιμούλης ήταν εξαιρετικός ως Μήδεια πίσω απ’το κόκκινο κοστούμι και τη μάσκα του, φάνηκε ότι είχε δουλέψει πολύ το ρόλο του θέλοντας να πετύχει το κάτι παραπάνω, πράγμα το οποίο κατάφερε απόλυτα. Ιδιαίτερη εντύπωση μας έκανε η εκπληκτική του κίνηση, παίζοντας κυρίως με κυρτή θέση του σώματος αλλά και με τα χέρια του, δημιουργώντας μία άκρως επιβλητική παρουσία. Οι σαλεμένες και παρανοικές εκφράσεις του προσώπου του μαγνήτιζαν και καθήλωναν το κοινό. Κάποιες στιγμές δε έπιασα τον εαυτό μου να τρομάζει, μιας και ο Κιμούλης κατάφερνε καθ’όλη τη διάρκεια της παράστασης να διατηρείται απρόβλεπτος και άκρως απειλητικός. Εδώ θα πρέπει να δώσουμε εύσημα και στον κ. Ευαγγελάτο. Όντας έμπειρος θεατρικός σκηνοθέτης γνωρίζει να τοποθετεί άριστα τους ηθοποιούς στο χώρο, να συγχρονίζει τις ευφυέστατες αρχαιοελληνικές μελαγχολικές μελωδίες του Θάνου Μικρούτσικου με τις ατάκες των ηθοποιών, του χορού, αλλά και του πρωταγωνιστή Κιμούλη. Όσον αφορά τον τελευταίο, του έδωσε την ελευθερία να αυτοσχεδιάσει και να πλάσει μια ολόδική του Μήδεια κάνοντάς μας να ξεχάσουμε ότι ερμηνεύεται από άνδρα. Οι πινελιές θρίλερ ανεβάζουν το έργο κάνοντας τη ροή του άνετη, ενώ η ατμόσφαιρα είναι σκοτεινή, γκροτέσκα και εν τέλει πρωτότυπη.
Σε παρόμοια επίπεδα κινούνται και οι υπόλοιποι ηθοποιοί. Η χημεία αναμεταξύ των κρίνεται επιτυχημένη. Ο ταλαντούχος Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος στο ρόλο του Ιάσονα, αξιοπρεπής και με έναν εκπληκτικό μονόλογο στο φινάλε του έργου, επισφραγίζει την υποκριτική ποιότητα που τον διακρίνει. Εύστοχος και ο Κρέων του επίσης αξιόλογου Τάσου Νούσια, αν και όχι με το αντίστοιχο βάθος, παίζοντας με τον γνωστό στόμφο που χαρακτηρίζει ανάλογους ρόλους. Ο πάντοτε εξαιρετικός Μάνος Βακούσης  αποδίδει με χαρακτηριστική άνεση το ρόλο της τροφού και σίγουρα θα θέλαμε να τον δούμε λίγο παραπάνω. Επίσης, ο Δημήτρης Παπανικολάου ως Αιγέας αλλά και το υπόλοιπο cast, έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους σε μία σφιχτοδεμένη και καλοδουλεμένη παράσταση. Η  μετάφραση του Κ.Χ.Μύρη έμεινε πιστή στο αρχαίο κείμενο απλά με πολλά κομμένα σημεία. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και για τον χορό με τις πανέμορφες φωνές που συνόδευαν τον Κιμούλη-Μήδεια και τα τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου. Στο τέλος σύσσωμο το κοινό καταχειροκρότησε τους συντελεστές και ιδιαίτερα τον Κιμούλη, επισφραγίζοντας την επιτυχία του όλου εγχειρήματος. Οι λάτρεις της αρχαιοελληνικής τραγωδίας σπεύσατε.
 Ο δημοφιλής Γιώργος Κιμούλης με τον συνεργάτη μας Δημήτρη Αποστολόπουλο

 Συνέντευξη Μάνου Βακούση στον «Ανεξάρτητο Παρατηρητή»
Πείτε μας κάποια πράγματα για τον ρόλο σας.
Βακούσης: Παίζω την Τροφό. Η Τροφός αποτελεί μία πολυσύνθετη προσωπικότητα. Δεν κάνει καμία διδασκαλία. Είναι το μάτι που παρατηρεί και μέσα απ’αυτήν ο μεγάλος μας ποιητής δείχνει, ότι δεν μπορούμε να βοηθήσουμε κάποιον εφόσον ο ίδιος δεν το επιθυμεί. Πρόκειται για ένα σοφό χαρακτήρα που ζει, βιώνει αλλά δεν επεμβαίνει στη ζωή των άλλων.
Θεωρείτε επίκαιρη την ‘’Μήδεια’’ για τον σύγχρονο άνθρωπο;

Βακούσης: Πιο επίκαιρο και πιο εφήμερα φιλοσοφημένο δεν γίνεται. Αξίζει κανείς να το διαβάσει και να δει την παράσταση. Πρόκειται για έργο αισθήσεων, με δύναμη φυσική και μεταφυσική. Υμνεί τα φυσικά φαινόμενα όπως ο αιθέρας, η βροχή, οι δυνάμεις του ανθρώπου γενικότερα. Πραγματικά σπουδαίο έργο.

Παρακολουθείτε το θέατρο στο σύνολό του και τους νέους ηθοποιούς; Η σημερινή κατάσταση πώς πιστεύετε ότι ασκεί επιρροή;

Βακούσης: Θα ξεκινήσω ανάποδα. Η λεγόμενη ‘’κρίση’’ υπάρχει μόνο μέσα μας. Ήταν κάτι που γνωρίζαμε και είμεθα συνυπεύθυνοι και εμείς και οι πολιτικοί. Είναι μία ιστορία εσωτερική, για μένα. Κρίσεις υπήρχαν ανέκαθεν και στο Βυζάντιο, στη Ρωμαική αυτοκρατορία, στην αρχαία Ελλάδα. Μετά την απελευθέρωση απ’τους Άγγλους από τον Κολοκοτρώνη και όλους αυτούς τους μεγάλους ήρωες-πατριώτες, δεν υπήρξε ξεπούλημα; Αυτό οφείλεται στο ότι ο άνθρωπος δεν εναρμονίζει το ναό του σώματός του, το ‘’ζώον’’του δηλαδή με την διάνοιά του. Στο θέατρο υπάρχουν πολλά νέα και ταλαντούχα παιδιά με αξιόλογο έργο. Το θέατρο ψυχαγωγεί και διαπαιδαγωγεί τους συντελεστές αλλά και όποιον ενδιαφέρεται κάτι να πάρει.

Ετοιμάζετε κάτι καινούριο σε θέατρο ή κινηματογράφο από Χειμώνα;

Βακούσης: «Μαγειρεύονται» διάφορες νέες εκπλήξεις που δεν μπορώ να πω ακόμα. Οπότε μάλλον θα ξαναμιλήσουμε. Να είμαστε καλά να απολαμβάνουμε αυτά που κάνουμε. Σε ευχαριστώ και χαίρομαι που νέοι άνθρωποι σαν εσάς κυνηγούν ειδήσεις με νόημα.


Στην πάνω φωτό  ο Μάνος Βακούσης με τον συνεργάτη μας Δημήτρη Αποστολόπουλο
                      

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου