Σελίδες

Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013

ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ: «ΟΧΙ, ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΣΑΝ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΒΟΥΤΣΑ ΝΑ ΘΕΛΩ ΝΑ ΒΡΙΣΚΟΜΑΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ ΠΑΛΚΟΣΕΝΙΚΟ»

Η ΜΕΓΑΛΗ ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΩΣ «ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ»

Η πολύφημη Μάρω Κοντού ως «Δεσποινίς Μαργαρίτα» έχοντας συμπαραστάτη της σε 2-3 σκηνές του μονόπρακτου, τον βουβό μαθητή Κωνταντίνο Κυριακού ο οποίος υπογράφει και την ελεύθερη απόδοση του έργου. Η σκηνοθεσία είναι του Γιάννη Διαμαντόπουλου ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια ετοιμάζει ο Κώστας Σπυριούνης

Η Μάρω Κοντού, έχοντας στα δεξιά της την ηθοποιό Άννα Κυριακού (γνωστή από πολλές τηλεοπτικές σειρές) και στ’ αριστερά της τον Κώστα Σπυριούνη που επιμελήθηκε τα σκηνικά και τα κουστούμια της παράστασης











Του Μάκη Βραχιολίδη
vrachiolidis@yahoo.gr
Εδώ και λίγες μέρες η πολυαγαπημένη ηθοποιός Μάρω Κοντού έχει ανέβει και πάλι στην σκηνή του θεάτρου πρωταγωνιστώντας σε έναν ρόλο διαφορετικό από αυτούς που μας είχε συνηθίσει μέχρι σήμερα. Το πληθωρικό της υποκριτικό ταλέντο ξεδιπλώνεται στο μονόπρακτο έργο «Δεσποινίς Μαργαρίτα», με την διακριτική παρουσία (σε 2-3 σκηνές) του Κωνσταντίνου Κυριακού, σε ρόλο βουβού μαθητού. Πρόκειται για το θεατρικό του Βραζιλιάνου συγγραφέα Ρομπέρτο Ατάϋντε που στην πατρίδα του έχει λογοκριθεί. Από τον συγγραφέα, το έργο έχει χαρακτηριστεί «τραγικοκωμικό». Το κεντρικό πρόσωπο, η Μάρω Κοντού, είναι μια αυταρχική δασκάλα της έκτης δημοτικού που υποτιμά, εξευτελίζει, τιμωρεί και εκφοβίζει τους μαθητές της.

Ο Γιάννης Διαμαντόπουλος που σκηνοθετεί την παράσταση, λέει για το έργο: «Πρόκειται για μία θεατρική αλληγορία, ένα συνονθύλευμα αυταρχικών προσωπικοτήτων. Η Δεσποινίς Μαργαρίτα θα μπορούσε να εκπροσωπεί τον Χίτλερ ή τον Νίξον... και τόσους άλλους... πού δυστυχώς τέτοιες προσωπικότητες υπάρχουν. Είναι κυριολεκτικά η ενσάρκωση της αυταρχικότητας, πού όμως σιγά-σιγά ξεχειλώνει, διαλύεται ξεφεύγει από την πραγματικότητα, τρελαίνεται.
Οι μαθητές πάντα κρίνουν τους δασκάλους τους. Λίγη ώρα να έχεις περάσει με κάποιον πού σε διδάσκει και έχεις ήδη μία γνώμη για αυτόν. Έτσι και οι αγαπητοί θεατές ερχόμενοι στο θέατρο Ζίνα θα γίνουν μαθητές της, θα αποκτήσουν μόνοι τους την δική τους γνώμη και άποψη για την δασκάλα την Δεσποινίδα Μαργαρίτα.
Εγώ δεν είδα το πορτραίτο ενός εκπαιδευτικού στο πρόσωπο της Δεσποινίδας Μαργαρίτας αλλά τον εκπρόσωπο, το όργανο, της εξουσίας, της οποιασδήποτε εξουσίας. Η Δεσποινίς Μαργαρίτα όπως κάθε εξουσιαστής ξεχνάει την ανθρώπινη ουσία, στην πραγματικότητα δεν την ενδιαφέρει. Και σαν μοναδικό σκοπό της βάζει να παράγει πολίτες ασπόνδυλους, γρανάζια μιας μηχανής πού απεχθάνεται τα ελεύθερα μυαλά γιατί εμποδίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία της και με μία βάναυση τρομερή βουλιμία καταβροχθίζει κάθε συνειδητοποιημένο άτομο.
Τι είναι άραγε η Δεσποινίς Μαργαρίτα πού μας μιλάει με όλους τους τρόπους; Πού μας μιλάει τόσο έντονα, βαρύγδουπα και κατηγορηματικά. Μιλάει ταυτόχρονα με τον τόνο της φωνής της, τις εκφράσεις του προσώπου και με το σώμα της, την κίνηση της; Λένε όλα το ίδιο;
Είναι μήπως η Δεσποινίς Μαργαρίτα ένας συγκεκριμένος τύπος δάσκαλου συμπλεγματικού, με πλήθος απωθημένα συναισθήματα;
Είναι μία υποκρίτρια μικροαστή, υστερική που υπερασπίζεται -τάχα- τις ιδέες της άρχουσας τάξης, αλλά πίσω από τη μάσκα της κρύβεται μία φαύλη προσωπικότητα, μία σεξομανής και ανικανοποίητη μέγαιρα;».
Στα ερωτήματα αυτά που διατυπώνει ο σκηνοθέτης, δίνει απαντήσεις η ίδια η μεγάλη ηθοποιός Μάρω Κοντού η οποία μίλησε αποκλειστικά στην «Ελεύθερη Ώρα» μετά την σαββατιάτικη παράσταση στο θέατρο Ζίνα (Λεωφ. Αλεξάνδρας 74,Εξάρχεια).
Έχει σχέση η «δεσποινίς Μαργαρίτα» με την σημερινή αυταρχική κρατική εξουσία; Την εξουσία τη τρόικας, ας πούμε;
Μάρω Κοντού: Βεβαίως και έχει σχέση. Πολλοί που βλέπουν το έργο, διαπιστώνουν πολλές ομοιότητες με αυτά που ζούμε στις μέρες μας: την αλαζονική, αυταρχική εξουσία η οποία όμως κάποια στιγμή τρελαίνεται κι έχει αυτοκαταστροφικές τάσεις. Το τέλος της Μαργαρίτας αυτό μαρτυρεί.
Ανεβήκατε ξανά στην σκηνή του θεάτρου και ο κόσμος σας δείχνει ότι σας θέλει κοντά του. Θυμάμαι στα 1985 όταν ο αείμνηστος Νίκος Σταυρίδης μου έλεγε: «θέλω να βρίσκομαι πάντα στην σκηνή του θεάτρου». Ισχύει το ίδιο και για σας;
Μάρω Κοντού: Όχι, όχι. Εγώ δεν ασπάζομαι αυτή την άποψη. Ούτε Κώστας Βουτσάς είμαι για να θέλω να βρίσκομαι συνέχεια στο παλκοσένικο.  
Μήπως λοιπόν η επιστροφή σας στο θέατρο έχει σχέση με την οικονομική κρίση;
Μάρω Κοντού: Η κρίση υπάρχει αλλά, όχι, δεν επέστρεψα γι’ αυτό. Ήθελα να κάνω μια παράσταση, έψαχνα κάτι άλλο αλλά με τους συνεργάτες μου διαλέξαμε τελικά την «δασκάλα Μαργαρίτα». 

ΚΩΣΤΑΣ ΣΠΥΡΙΟΥΝΗΣ: Ο ΜΑΘΗΤΗΣ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΑΡΟΥΧΗ ΔΙΑΠΡΕΠΕΙ ΚΑΙ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ!
Ο μαθητής του μεγάλου ζωγράφου Γιάννη Τσαρούχη και του Βρασίδας Βλαχόπουλου, κάνει το μεγάλο άλμα και στο θέατρο έχοντας επιμεληθεί τα σκηνικά και τα κουστούμια της παράστασης. Ο Κώστας Σπυριούνης είχε επίσης δασκάλους του στη γλυπτική τη Ναταλία Μελά και στη συντήρηση τον Τάσο Μαργαριτώφ.
Έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε 20 ατομικές και 36 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Νέα Υόρκη, Ουάσινγκτον, Λονδίνο, κ.α.). Εργάστηκε στην αισθητική αποκατάσταση των τοιχογραφιών του ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ, του ΙΛΙΟΥ ΜΕΛΑΘΡΟΥ και του ΑΡΣΑΚΕΙΟΥ (1984-1988). Συνεργάστηκε με το ΙΔΡΥΜΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ φιλοτεχνώντας σειρά προσωπογραφιών (1993).
Έχει εικονογραφήσει λογοτεχνικά βιβλία καθώς και βιβλία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΙΠΠΑΣΙΑΣ θέσπισε ως έμβλημα των αγώνων του Παγκοσμίου Κυπέλλου Κεντρικής Ευρώπης (CSIO-W), ένα έργο του (στεφάνι ελιάς) (1998).
Προσκεκλημένος από το STATE DEPARTMENT των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής στο INTERNATIONAL VISITOR LEADERSHIP PROGRAM (2006).
Ζωγράφισε για τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ δεκαπέντε (15) γραμματόσημα στη σειρά «Έλληνες Ηθοποιοί» (2009) και έξι (6) γραμματόσημα στη σειρά «Αφιέρωμα στο Ελληνικό λαϊκό τραγούδι» (2009-2011).
Σχεδίασε το έμβλημα των Δήμων ΠΑΠΑΓΟΥ-ΧΟΛΑΡΓΟΥ (2013).
Εργάζεται στο ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ως καλλιτεχνικός επιμελητής.
Έργα του υπάρχουν σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό: ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ-ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΛ. ΣΟΥΤΖΟΥ · ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΩΝ · ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ-ΧΑΝΙΩΝ · ΕΒΡΑΪΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ · ΜΟΥΣΕΙΟ «ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ» • ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ I. ΛΑΤΣΗ · ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΟΜΠΕΛ · ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΦΛΩΡΙΝΑΣ · Συλλογή ΔΗΜΟΥ ΧΟΛΑΡΓΟΥ · ΙΔΡΥΜΑ Π. ΝΟΜΙΚΟΥ ·Συλλογή μαριαννας β. Βαρδινογιάννη
Έχει τιμηθεί με μετάλλιο από το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ, από το ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ και με το βραβείο γραμμάτων και τεχνών "ΤΩΝ ΔΕΚΑ" (Σύγχρονη Σκέψη).

Οι παραστάσεις στο θέατρο Ζίνα δίνονται κάθε Δευτέρα 7 μ.μ., Σάββατο 6 μ.μ. και Τρίτη 9 μ.μ.

"Ελεύθερη Ώρα"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου