Ποιoς να το έλεγε κατά την κρίση των Ιμίων, το 1996, πως θα έπρεπε να αισθανόμαστε ευχαριστημένοι που οι Τούρκοι επιχειρούν να δημιουργήσουν «γκρίζες ζώνες» στο ανατολικό Αιγαίο; Κι αυτό γιατί τα τελευταία χρόνια, εκμεταλλευόμενοι το «γονάτισμα» της χώρας μας λόγω της οικονομικής κρίσης και την επελθούσα στρατιωτική ανισορροπία ανάμεσα στα δύο κράτη για πρώτη φορά μετά από το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, επιχειρούν να «γκριζάρουν» και περιοχές ακόμα και στις Κυκλάδες.
Του Γιάννη Συμεωνίδη
Πρόσφατο είναι το περιστατικό όπου, για πρώτη φορά στα χρονικά, η Τουρκία δεν έστειλε «απλώς» μια φρεγάτα, αλλά ολόκληρο σχηματισμό… μάχης στο Μυρτώο Πέλαγος, το οποίο βρίσκεται ανάμεσα στις δυτικές Κυκλάδες και στην Πελοπόννησο, καθώς και στο νότιο Ευβοϊκό έως και τη Ραφήνα. Άνθρωποι που γνωρίζουν πρόσωπα και καταστάσεις συσχετίζουν αυτές τις κινήσεις και με την πρόθεση που έχει εκδηλώσει η Άγκυρα να προχωρήσει σε έρευνες για πετρέλαιο στα διεθνή ύδατα ανάμεσα στη Λήμνο και στο Άγιο Όρος…
Αξίζει σε αυτό το σημείο να υπενθυμιστεί πως το σχέδιο «SUGA», η ναυτική δηλαδή εκδοχή τού σχεδίου «Βαριοπούλα» των «γερακιών» της Άγκυρας, περιελάμβανε χτυπήματα σε τρία ελληνικά νησιά: στη Λέρο, στους Φούρνους και στις Οινούσσες. Πληθαίνουν, εξάλλου, το τελευταίο διάστημα οι δηλώσεις Τούρκων πολιτικών για «αδιευκρίνιστης κυριαρχίας» νησιά στο Αιγαίο. Σε αυτά, μάλιστα, συμπεριλαμβάνουν ακόμα και τη Γαύδο, νοτίως των Χανίων, η οποία δεν έχει καμία σχέση γεωγραφικώς με την Τουρκία. Πώς να μην αποθρασύνονται, ωστόσο, οι άσπονδοι φίλοι μας όταν η αμερικανική πρεσβεία παρεμβαίνει ακόμα και για να μην παρελάσουν στην εθνική γιορτή της 25ης Μαρτίου τα ρωσικά αμυντικά πυραυλικά συστήματα «S-300», τα οποία θα στέλνονταν στην Κύπρο αλλά έχουν «εγκλωβιστεί» για πολιτικούς λόγους στην Κρήτη;
Από τις αναχαιτίσεις στις αναγνωρίσεις
Μέχρι πρόσφατα, η Ελλάδα διατηρούσε μια αμυντική ισορροπία, έστω με αιματηρές θυσίες των Ελλήνων πολιτών. Γι’ αυτόν τον λόγο και οι Τούρκοι απέφευγαν να «χοντρύνουν» το παιχνίδι. Μετά το 2010, ωστόσο, έχει επέλθει ανισορροπία, κι όχι μόνο στη θάλασσα αλλά και στον αέρα. Στις πλέον μάχιμες μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας δεν μπορούμε να «σηκώσουμε» τα αεροπλάνα που έχουμε στη διάθεσή μας στα χαρτιά. Και πώς να γίνει αυτό, όταν υπάρχουν μαρτυρίες που υποστηρίζουν ότι σε αρκετές περιπτώσεις ποιείται η ανάγκη φιλοτιμία και τα ανταλλακτικά ενός αεροσκάφους μπαίνουν σε άλλο;
Το 2020 χάνεται το τελευταίο «γραμμάριο» ισορροπίας
Η τουρκική ναυτική παρουσία πλέον έως τον Ευβοϊκό είναι σταθερή και δεν έχει καμία σχέση με αβλαβή διέλευση. Αυτό λέγεται επίδειξη σημαίας στη γλώσσα των στρατιωτικών σχέσεων. Στην αβλαβή διέλευση, αν για παράδειγμα θέλει κάποιο στρατιωτικό πλοίο να μεταβεί από την Κωνσταντινούπολη στη Νάπολι, όπου βρίσκεται το στρατηγείο του ΝΑΤΟ, μπορεί βεβαίως να περάσει από τα διεθνή ύδατα του Αιγαίου ή και από ελληνικά χωρικά ύδατα, με κατεβασμένα ωστόσο τα ραντάρ και κυρίως τα όπλα του, ενώ η πορεία του οφείλει να είναι σταθερή.
Αυτή που ακολουθούν, όμως, τώρα οι τουρκικές φρεγάτες ανοιχτά της Πελοποννήσου έχουν διακυμάνσεις. Σε ολόκληρο το κεντρικό Αιγαίο, εξάλλου, οι Τούρκοι δεσμεύουν για ασκήσεις τεράστιες εκτάσεις, ακόμα και για επτά με οκτώ μήνες τον χρόνο.
Επιπλέον, αξιωματικοί του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας έχουν ενημερώσει σχετικώς το Μέγαρο Μαξίμου και πληροφορούν και την «Α» πως, αν διατηρηθούν τα σημερινά δεδομένα, η ανατροπή και του τελευταίου «γραμμαρίου» ισορροπίας θα συμβεί το 2020. Τι θα γίνει σε έξι χρόνια από τώρα; Η Τουρκία θα εμφανίσει στο Αιγαίο τα μαχητικά αεροσκάφη F-35, το διάδοχο των F-16 που διαθέτει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία και τα οποία θα μοιάζουν τότε σαν στόχος για σκοποβολή. Με βάση όλα τα παραπάνω, είναι λογικό οι γείτονες να σκέφτονται όλο και πιο σοβαρά το επεισόδιο που θα διχοτομήσει κι επισήμως το Αιγαίο…
Επιπλέον, αξιωματικοί του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας έχουν ενημερώσει σχετικώς το Μέγαρο Μαξίμου και πληροφορούν και την «Α» πως, αν διατηρηθούν τα σημερινά δεδομένα, η ανατροπή και του τελευταίου «γραμμαρίου» ισορροπίας θα συμβεί το 2020. Τι θα γίνει σε έξι χρόνια από τώρα; Η Τουρκία θα εμφανίσει στο Αιγαίο τα μαχητικά αεροσκάφη F-35, το διάδοχο των F-16 που διαθέτει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία και τα οποία θα μοιάζουν τότε σαν στόχος για σκοποβολή. Με βάση όλα τα παραπάνω, είναι λογικό οι γείτονες να σκέφτονται όλο και πιο σοβαρά το επεισόδιο που θα διχοτομήσει κι επισήμως το Αιγαίο…
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΡΚΑΛΕΤΣΗΣ (ΑΜΥΝΤΙΚΟΣ ΑΝΑΛΥΤΗΣ)
«Είναι εγκληματικό να ζητούμε άδεια και για τις σφαίρες που αγοράζουμε»
«Είναι εγκληματικό να ζητούμε άδεια και για τις σφαίρες που αγοράζουμε»
«Όλες οι κυβερνήσεις από το 2010 έπρεπε να ζητήσουν την εξαίρεση της εθνικής άμυνας από τα μνημόνια. Είναι εγκληματικό να ζητούμε άδεια και για τις σφαίρες που αγοράζουμε. Την ίδια ώρα, οφείλουμε να κάνουμε άνοιγμα στις αγορές που δεν ζητούν άμεσα χρήματα. Η Γαλλία, για παράδειγμα, έχει προτείνει την παραχώρηση έξι φρεγατών FREMM, με έναρξη αποπληρωμής σε πέντε χρόνια κι άλλους ευνοϊκούς όρους. Η πρώτη θα κατασκευαστεί στη Γαλλία και οι άλλες πέντε στην Ελευσίνα ως αντισταθμιστικό όφελος, το οποίο σημαίνει και δουλειά στα ναυπηγεία. Οι Γάλλοι, επίσης, ύστερα από μια τέτοια συμφωνία θα ήταν πιο ανοιχτοί στο να υποστηρίξουν αίτημά μας για απεμπλοκή από τα μνημόνια. Παραλλήλως, θα μπορούσε να ξεκολλήσει η ρωσική πρόταση για συμπαραγωγή στην ΕΛΒΟ, η οποία τώρα παραπαίει, των τεθωρακισμένων μάχης 419 BMP-3 για την οποία πολεμήθηκε άγρια ο Κώστας Καραμανλής από τους Αμερικανούς. Θα συναρμολογούνταν σε τελικό στάδιο στη Θεσσαλονίκη και η Βιομηχανία θα είχε δουλειά για άλλα πέντε χρόνια. Είναι άλλωστε άκρως απαραίτητα για τον Ελληνικό Στρατό, ο οποίος χρησιμοποιεί σήμερα μεταχειρισμένα αμερικανικά τανκ 40ετίας», υποστηρίζει στην «Α» ο αμυντικός αναλυτής Σταύρος Καρκαλέτσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου