Σελίδες

Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2014

ΠΙΘΑΝΟ ΛΟΥΚΕΤΟ ΣΕ 49 ΤΜΗΜΑΤΑ ΑΕΙ-ΤΕΙ! ΝΕΟ ΘΡΙΛΕΡ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΜΑΣ!

·         Πιθανό «λουκέτο» σε 49 τμήματα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι
    ·         Ένα στα δέκα τμήματα δεν θα είναι στο μηχανογραφικό του 2015;
·         Ποια από αυτά είναι τμήματα μοναδικά στην Ελλάδα;

·         Τι προβλέπεται για τις μετεγγραφές του 2014;
·         Η Ελλάδα του Success Story πάει βήματα πίσω
·         Οι πληγές στην παιδεία είναι η καταδίκη του αύριο
γράφει η Ελίνα Αναγνωστοπούλου
Φτάσαμε αισίως στα μέσα Σεπτέμβρη, και μετά τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης που ήταν κενές και όχι καινές, ήρθε μία πληροφορία που θα δημιουργήσει πάλι προβλήματα στην πλειοψηφία ανώτερων και μερικών ανώτατων ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Πέρυσι, την ίδια εποχή, σε όλη την Ελλάδα στα Πανεπιστήμια και στα Τεχνολογικά Ιδρύματα γίνονταν απεργίες των διοικητικών υπαλλήλων. Πολλά από τα τμήματα και τις σχολές έμεναν κλειστά για μήνες, με ακραίο παράδειγμα εκείνο του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, στο οποίο χιλιάδες φοιτητές, προπτυχιακοί , μεταπτυχιακοί καθώς και υποψήφιοι διδάκτορες έχασαν το εξάμηνο.
Φέτος, ένα χρόνο αργότερα το θέμα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης αποκτά νέα δεδομένα. Τίθεται ως απαραίτητη προϋπόθεση για να θεωρηθεί ένα τμήμα αυτούσιο θα πρέπει να απαρτίζεται το ελάχιστο από 9 (εννέα) μέλη Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού από την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ). Παρά την εφαρμογή του σχεδίου Αθηνά, όπως αποδείχθηκε από την έκθεση της ΑΔΙΠ, ένας σημαντικός αριθμός τμημάτων δεν διαθέτει τον ελάχιστο αριθμό μελών ώστε να συνεχίσει να υφίσταται.
Αυτό, όπως είναι λογικό, θα έχει αντίκτυπο για τη χρονιά που έπεται. Πολλά παιδιά που θα στοχεύσουν τμήματα της επιλογής τους για τους προσωπικούς τους λόγους και σκοπούς, θα δουν τα όνειρά τους να γκρεμίζονται, αφού όπως προβλέπεται αυτά τα τμήματα θα καταργηθούν. Για να είμαι ακριβής, στην Ελλάδα του 2014 υφίστανται περίπου 480 τμήματα Ανώτατης και Ανώτερης Εκπαίδευσης. Αυτό σημαίνει με απλά μαθηματικά ότι το ένα δέκατο των τμημάτων που υπάρχουν στην Ελλάδα δεν θα εξακολουθήσουν πιθανότατα να υπάρχουν μέσα στον επόμενο ένα χρόνο.
Πολλοί καθηγητές θα έρθουν αντιμέτωποι με το θηρίο της ανεργίας και το χειρότερο από όλα είναι ότι θα το βλέπουν να πλησιάζει και δεν θα μπορούν να γλυτώσουν.  Σίγουρα αυτό δεν θα είναι κάτι που θα απασχολήσει για λίγο την φοιτητική και όχι μόνο κοινότητα. Tα γεγονότα θα προκαλέσουν αντιδράσεις, θέτοντας σε κίνδυνο το εξάμηνο για πολλούς φοιτητές που φοιτούν στα συγκεκριμένα ιδρύματα.
Στην  πλειοψηφία τους, είναι τμήματα Τεχνολογικών Ιδρυμάτων που τα περισσότερα έχουν παρόμοια σε άλλα Τ.Ε.Ι., όμως υπάρχουν και τμήματα που δεν έχουν αντίστοιχα παρόμοια σε άλλα ιδρύματα. Συγκεκριμένα, όπως μπορεί ο καθένας να δει στον πίνακα με τα τμήματα που κινδυνεύουν με «λουκέτο», μέσα σε αυτά συμπεριλαμβάνεται και αυτό της Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας. Στην Ελλάδα, σε Πανεπιστημιακό Επίπεδο για την εκμάθηση της ισπανικής γλώσσας λειτουργεί ένα και μοναδικό τμήμα στο Εθνικό Καποδιστριακό. Αυτό αυτόματα σημαίνει ότι αν κλείσει το μοναδικό αυτό τμήμα, οι νέοι και οι νέες που ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν αυτές τις σπουδές δεν θα έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν, τουλάχιστον στη χώρα μας.
Είναι αναμενόμενο η κρίση να πλήττει και τους τομείς όπως της εκπαίδευσης και εν γένει της παιδείας, όμως είναι απαράδεκτο να μην υπάρχει πρόβλεψη από το κράτος ώστε να υπάρξουν κάποιες εξαιρέσεις για την διατήρηση κάποιων τμημάτων είτε με την πρόσληψη των αναγκαίων ατόμων ως καθηγητές είτε με την διατήρησή τους παρά τις ελλείψεις ανθρωπίνου δυναμικού.
Από την ερχόμενη Δευτέρα η γενιά του 1996 και όσοι έδιναν μαζί της Πανελλήνιες θα πρέπει να κάνουν την εγγραφή τους στο Ίδρυμα στο οποίο πέτυχαν. Παλαιότερα ήταν δυνατή η ανταλλαγή θέσεων σε ομότιτλα τμήματα. Παραδείγματος χάριν, ένας επιτυχόντας από την Αθήνα που περνούσε Κομοτηνή και ένας επιτυχόντας από τη Θεσσαλονίκη που περνούσε Αθήνα, εφόσον και οι δύο θα επιθυμούσαν μετεγγραφή γινόταν η ανταλλαγή θέσεων και έτσι εξυπηρετούνταν και οι δύο πλευρές ώστε να είναι πιο κοντά τα παιδιά που σπούδαζαν με τους γονείς. Τα τελευταία χρόνια αυτό έχει καταργηθεί. Αντ’ αυτού ισχύουν κριτήρια οικονομικά ή οικογενειακής κατάστασης, δηλαδή για τους πολυτέκνους, τους τριτέκνους καθώς για τα παιδιά που μέσα στην οικογένειά τους υπάρχουν κοινωνικά προβλήματα.
Φέτος, με διατάξεις από τον τέως Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων η διαδικασία μετεγγραφών για όσους το δικαιούνται έχει αλλάξει. Οι μετεγγραφές κατά κάποιον τρόπο «ανοίγουν». Πώς αυτό μεταφράζεται; Όσοι έχουν τα κριτήρια θα μετεγγράφονται στο τμήμα που είναι πιο κοντά στον τόπο μόνιμης κατοικίας, εφόσον το επιθυμούν. Αυτό θα γίνεται ανεξάρτητα από το πόσα άτομα θα αιτούνται μετεγγραφής, δεν θα υπάρχει δηλαδή συγκεκριμένος αριθμός θέσεων. Αυτό που ΑΚΟΜΑ δεν έχει ξεκαθαριστεί από τις ανακοινώσεις του Υπουργείου είναι το πώς θα γίνεται αυτή η διαδικασία και ποιοι θα είναι αρμόδιοι για αυτή.
Στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ενός πραγματικά πρωτοπόρου και εκσυγχρονισμένου για τα δεδομένα της Ελλάδος Πανεπιστημίου, όταν ενδιαφερόμενη πρωτοετής φοιτήτρια του Τμήματος Νομικής κάλεσε την περασμένη Δευτέρα τη γραμματεία της Σχολής και θέλησε να μάθει πώς θα γίνουν οι μετεγγραφές, η γραμματεία της απήντησε ότι ουδείς γνωρίζει αν θα γίνουν μαζί με τις εγγραφές στο Πανεπιστήμιο ή αν τελικώς θα γίνουν ηλεκτρονικά.  Και πράγματι, η απόφαση πάρθηκε το μεσημέρι της Δευτέρας, τελευταία δηλαδή στιγμή, μία βδομάδα πριν την έναρξη των εγγραφών και σύμφωνα με δήλωση του Υπουργού Παιδείας κ. Λοβέρδου Ανδρέα οι αιτήσεις για τις δηλώσεις μετεγγραφών θα γίνουν μαζί με τις εγγραφές.
Μετάφραση: πολλές οικογένειες θα πρέπει να ταλαιπωρηθούν να ταξιδέψουν και να δαπανήσουν χρήματα για να κάνουν μία εγγραφή σε ένα ίδρυμα που το παιδί τους ποτέ δε θα φοιτήσει αφενός, και αφετέρου να κάνουν μία αίτηση μετεγγραφής που θα εγκριθεί πότε;
Όπως και να ‘χει, η Ελλάδα του Success Story πάει βήματα πίσω. Οι αιτήσεις μετεγγραφών αναμένεται να φτάσουν και ίσως να ξεπεράσουν τις 20.000 και όλα αυτά θα είναι δεδομένα που θα πρέπει να επεξεργαστούν οι ελάχιστοι διοικητικοί υπάλληλοι που παρέμειναν στις θέσεις τους.
Είναι φανερό πώς για ακόμη μια χρονιά οι φοιτητές θα έρθουν αντιμέτωποι με πρακτικά προβλήματα που θα τους στερήσει ώρες μαθημάτων και διαλέξεων. Την προηγούμενη χρονιά με τις απεργίες των διοικητικών υπαλλήλων υπήρξαν φοιτητές που έχασαν ένα ολόκληρο εξάμηνο από τη ζωή τους. Είναι κρίμα να διαταράσσεται το πρόγραμμα σπουδών για προβλήματα που αφορούν στις αρχές και που δεν έχουν επιλυθεί από αυτές.
Επιπλέον, είναι κρίμα για όσα παιδιά έδωσαν τον δικό τους αγώνα όλα αυτά τα χρόνια για να επιτύχουν τα όνειρά τους να έρχονται αντιμέτωπα με τα προβλήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και να καταλαβαίνουν πώς αγωνίστηκαν για κάτι άλλο από αυτό που ονειρεύονταν. Για τη γενιά του 1997, είναι άδικο να μην μπορούν να ονειρευτεί το κάθε παιδί τον εαυτό του τελειόφοιτο του τμήματος της επιλογής του, εξαιτίας κατάργησης ή συγχώνευσής του.

Με τα μέτρα λιτότητας δεν κόβουμε μόνο τα έξοδα του κράτους, δεν περιορίζουμε τις περιττές δαπάνες, αλλά καταστρέφουμε τα όνειρα χιλιάδων παιδιών, μουντζουρώνουμε τα σχέδιά τους για το μέλλον και τους στερούμε το δικαίωμα του να βλέπουν τα πράγματα αισιόδοξα και να θέλουν να μείνουν στην Ελλάδα. Μειώνουμε τα κίνητρα για να αγωνιστούν για ένα καλύτερο αύριο και πάνω από όλα απογοητεύουμε και τα ίδια αλλά και τους ανθρώπους που νοιάζονται πραγματικά για εκείνα. Ως πότε θα συνεχιστεί αυτή η κατάσταση; Δεν βλέπει κανείς ότι πληγές στην παιδεία οδηγούν στην καταδίκη της νέας γενιάς;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου