Σελίδες

Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2014

ΕΡΧΕΤΑΙ Ο ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ! ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΤΑΙ ΕΝΑΣ ΑΚΟΜΗ ΣΤΟΧΟΣ ΔΑΝΕΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ!

·      Μειώνονται τα κριτήρια για τις μετεγγραφές
·         Πολλές από τις ήδη δηλωθείσες μετεγγραφές δεν θα πραγματωθούν
·         Η απόφαση πέρασε αθόρυβα
·         Η τροποποίηση κριτηρίων μετεγγραφών συνεπάγεται την ατελέσφωρη εξέλιξη των σπουδών για αυτά τα παιδιά
·         Οι αλλαγές στο λύκειο αποθαρρύνουν πολλούς από το να συνεχίσουν το σχολείο
·         Πρόβλημα στην παιδεία, πρόβλημα στην εξέλιξη της κοινωνίας
·        Μας θέλουν αναλφάβητους για να μας χειραγωγούν με τα νέα μέτρα αδιαμαρτύρητα

γράφει η Ελίνα Αναγνωστοπούλου
Άλλο ένα πλήγμα και πάλι για την παιδεία. Την ίδια στιγμή που το ακαδημαϊκό έτος είναι στο παρά πέντε, εμείς, οι φοιτητές και οι οικογένειές μας μετράμε και πάλι τις απώλειες. Αυτή τη φορά πρόκειται για τις πιο ευπαθείς ομάδες. Παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε στο 2014, το Ελληνικό Κράτος όντας ανήμπορο να εξυπηρετήσει όλους τους πολίτες και να διευκολύνει τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες κατακερματίζει και πάλι τα όνειρα κάθε νέου και νέας.
Πιο συγκεκριμένα, χθες, ολοκληρώθηκε σε όλα τα Ανώτερα και Ανώτατα Ιδρύματα η διαδικασία εγγραφής καθώς και της συλλογής των απαραίτητων εγγραφών από τους φοιτητές και το αντίστροφο προκειμένου να μπορούν να φοιτήσουν στη σχολή της προτίμησής τους. Ταυτόχρονα με αυτή τη διαδικασία, δρομολογήθηκε για φέτος και η διαδικασία αίτησης μετεγγραφών των πρωτοετών φοιτητών.
Κι ενώ οι δικαιούχοι, με τα ήδη πολύ στενά κριτήρια που υπάρχουν έκαναν τα «χαρτιά» τους προκειμένου να πάρουν τη μετεγγραφή που δικαιούνταν, όλα άλλαξαν και μάλιστα αθόρυβα. Την ερχόμενη Δευτέρα, στις 29 Σεπτεμβρίου το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων θα ανακοινώσει τα νέα κριτήρια που θα ισχύουν για αυτήν τη χρονιά. Σύμφωνα με τις ήδη υπάρχουσες δηλώσεις οι μετεγγραφές δεν πρόκειται να διεκπεραιωθούν άλλη χρονιά. Αυτή θα είναι η τελευταία.
Σύμφωνα με έγκυρες, από το Υπουργείο, πληροφορίες τα κριτήρια για τις φετινές μετεγγραφές τροποποιήθηκαν. Ειδικότερα, όσοι από τους δικαιούχους είχαν δηλώσει ως τμήμα επιλογής για μετεγγραφή τμήμα που βρίσκεται πλησίον στον μόνιμο τόπο κατοικίας των γονιών τους ή των αδερφών τους που σπουδάζουν σε άλλη πόλη δεν θα μπορούν να γίνουν δεκτοί. Πλέον μετεγγραφή θα γίνεται μόνο σε τμήματα αντίστοιχα κι όχι συναφή αλλά ταυτόχρονα που βρίσκονται στον ίδιο τόπο με τον τόπο κατοικίας γονέων ή αδερφών. Η τροποποίηση κριτηρίων μετεγγραφών συνεπάγεται την ατελέσφωρη εξέλιξη των σπουδών για αυτά τα παιδιά.
Εν ολίγοις, αυτό σημαίνει ότι πολλές μετεγγραφές θα είναι ανέφικτες. Την εποχή που οι οικονομικές δυσχέρειες επιτρέπουν σε όλο και λιγότερα παιδιά να πραγματώσουν τα όνειρά τους, με τα νέα σχέδια του Υπουργείου Παιδείας τα όνειρα ακόμα περισσότερων παιδιών θα βουλιάξουν. Πρόκειται για τροπολογία- ντροπολογία αν λάβουμε υπόψη μας τα δεδομένα.
Το χειρότερο είναι ότι πολλά παιδιά αγωνίζονται χρόνια για να πετύχουν την εισαγωγή τους σε κάποιο τμήμα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και πιθανότατα τώρα  να μην μπορούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους. Με την κυβέρνηση να βάζει εμπόδια με πολιτικές σαν αυτές στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες όπως είναι οι κατηγορίες που δικαιούνται τις μετεγγραφές, η κατάσταση δυσχεραίνει για όλα αυτά τα παιδιά.
Γνωρίζοντας εκ των έσω τα ακαδημαϊκά θέματα, καθώς είμαι κι εγώ φοιτήτρια στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, ξέρω πολύ καλά ότι η διακοπή ή ο περιορισμός των μετεγγραφών δεν είναι θέμα κονδυλίων ή κάτι ανάλογο. Άρα δεν υπάρχει οικονομικό όφελος από μέρους του Ελληνικού Κράτους για να τις παύσει.
Επομένως, σκεπτόμενοι το πιο απλό: ποιο είναι το όφελος από τέτοιες τακτικές; Προς τι τόσα εμπόδια για την επιμόρφωση των νέων; Μήπως γιατί το ελληνικό κράτος θέλει ανεκπαίδευτα τα νέα παιδιά ώστε να μπορεί να τα ποδηγετεί πιο εύκολα;
Το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο στην χώρα μας θα λειτουργήσει συμπληρωματικά στην απάθεια για τα νέα μέτρα που θα θέλουν να μας επιβάλλουν. Η νέα φουρνιά θα αποτελείται από πολύ λιγότερα μορφωμένα παιδιά και αυτό είναι γεγονός. Το θέμα είναι ότι εμείς το αφήνουμε και δεν αντιδρούμε. Αυτό είναι ζήτημα που αφορά σε όλους τους Έλληνες πολίτες.
Αγωνιζόμαστε για παροχή δημόσιας δωρεάν παιδείας για όλους ανεξαιρέτως, μα πάνω από όλα για τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων. Με ποιον τρόπο, λοιπόν, αυτά επιτυγχάνονται; Την ώρα που εμείς αγωνιζόμαστε για αυτά τα απλά πράγματα, το Υπουργείο Παιδείας ακολουθεί τον εύκολο δρόμο, την όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων που οδηγεί μοιραία στη μείωση εκπαιδευμένων αρτίως ανθρώπων.
Αυτές οι τακτικές θα οδηγούν μελλοντικά στα ποσοστά αναλφαβητισμού τριτοκοσμικών χωρών. Ας μην παραλείπουμε το γεγονός ότι ακόμα και το να τελειώσει κάποιο παιδί τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα είναι πολύ πιο δύσκολο και περίπλοκο σε σχέση με το προηγούμενο σύστημα.
Ήδη αυτό το σύστημα εφαρμόστηκε για πρώτη χρονιά φέτος στα παιδιά της Α’ λυκείου σημειώνοντας μεγάλο όλεθρο. Σε σχέση με άλλες χρονιές, πολλά παιδιά παραπάνω δεν μπορούσαν να ολοκληρώσουν με επιτυχία το πρόγραμμα σπουδών της χρονιάς τους, μένοντας μετεξεταστέοι για την αρχή του Σεπτεμβρίου. Τοιουτοτρόπως, όλο και περισσότερα παιδιά δεν θα επιθυμούν να ολοκληρώσουν το λύκειο με αποτέλεσμα να μένουν με το απολυτήριο γυμνασίου.
Γενικότερα, είναι πολύ εύκολο να καταστρέψεις την παιδεία ενός κράτους. Αρχικώς τα τμήματα που θα συγχωνευτούν ή θα καταργηθούν και τώρα έχουμε την κατάργηση των μετεγγραφών. Οι κινήσεις που ακολουθεί η παρούσα κυβέρνηση αυτούς τους σκοπούς μαρτυρούν. Το κακό είναι ότι το πετυχαίνουν αφού κανείς σχεδόν δεν αντιδρά ηχηρά. Αν δεν γίνει κατανοητό ότι πίσω από όλες τις κινήσεις υπάρχει κίνητρο, τότε πολύ δύσκολα θα γλυτώσουμε από την παρακμή.
Σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση και κατ’ επέκταση και την παιδεία, θα πρέπει να έχουμε στο νου μας ότι σημαίνει αυτόματα και την εξέλιξη του μέλλοντος της κοινωνίας μας. Δεν είναι σωστό να πληγώνουμε την παιδεία με οποιοδήποτε τρόπο. Με το να καταργούνται οι μετεγγραφές είναι σαν να απαγορεύουμε σε όσους έχουν λιγοστές οικονομικές δυνατότητες την απόκτηση πτυχίου. Αν γινόταν να παραμείνουν όλοι αυτοί οι δικαιούχοι στις εστίες, τότε θα γινόταν σε άλλο πλαίσιο η συζήτηση. Αλλά οι παροχές στέγασης και σίτισης κάθε ιδρύματος παραμένουν ίδιες και δεν διευρύνονται.
Έτσι, λοιπόν, κάθε μέρα είναι φανερό ότι καταπατώνται αξίες και δικαιώματα όπως η δημόσια δωρεάν παιδεία. Για όσα μας στερούν οι σκληρές πολιτικές της Τρόικα εμείς δεν πρέπει να μείνουμε απαθείς. Θα πρέπει να αντιδράσουμε δυναμικά και συντονισμένα. Τα θέματα παιδείας είναι ταυτόχρονα και θέματα στρατηγικής, αφού όσες κινήσεις γίνονται στην παιδεία αφορούν στην πρόοδο ή μη της κοινωνίας.
Οι κινήσεις που γίνονται από μέρους της Ελληνικής Κυβέρνησης οδηγούν στην παρακμή. Η επανάσταση θα πρέπει να ξεκινήσει από τους μεγαλύτερους που αντιλαμβάνονται το πρόβλημα. Τα νέα παιδιά, δυστυχώς, δεν είναι σε θέση να το κατανοήσουν ακόμη. Όταν θα το συνειδητοποιήσουν όμως θα είναι ήδη αργά.
Είναι μείζονος σημασίας να απλοποιούμε τις διαδικασίες και να τις κάνουμε αφενός πιο βατές, αφετέρου πιο ουσιαστικές. Οι Πανελλήνιες ως τώρα ήταν ένα αδιάτρητο σύστημα. Όμως, αναζητείται νέο σύστημα όχι μόνο για αυτό, αλλά και για τις στρατιωτικές σχολές. Όλα αυτά έχουν γίνει τελευταία στιγμή. Θύματα των αλλαγών είναι τα νέα παιδιά που με κόπους χρόνων οι γονείς τους φροντίζουν να τα μορφώσουν.

Ας συνειδητοποιήσουμε τα σφάλματα και ας προσπαθήσουμε να τα διορθώσουμε πριν γίνει όλεθρος ολοκληρωτικός. Ακόμα έχουμε χρόνο, αλλά δεν θα είναι για πολύ. Δυστυχώς, οι αλλαγές αυτές δεν έχουν γίνει για καλό. Έχουν γίνει για να απομακρύνουν όσους είναι οριακά στο να ενταχθούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και να αποκτήσουν ολοκληρωμένη μόρφωση.  Ας δώσουμε την ευκαιρία σε όποιον το θέλει να το αποκτήσει. Η παιδεία θα πρέπει να είναι για όλους και στη θεωρία και στην πράξη.

δημοσιεύτηκε στην "Ελεύθερη Ώρα"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου