Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2013

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΠΑΠΑΓΟΥ



Βασικές αρχές που αναφέρονται στην πρόταση του ΓΠΣ και παρατηρήσεις του Περιβαλλοντικού Παρατηρητηρίου
 



1.  Σχεδιασμός με γνώμονα την αειφορία ανάπτυξης
Αειφόρος → αειθαλής φροντίδα για το περιβάλλον και για αναβάθμιση κυρίως των υποβαθμισμένων περιοχών.
Ποια στοιχεία χρησιμοποιήθηκαν για τις προτάσεις του ΓΠΣ στη μελέτη δεν αναφέρονται.

2.  Προστασία και ανάπτυξη του Πολεοδομικού Περιβάλλοντος της Δημοτικής Κοινότητας (ΔΚ)

·     Δεν πρόκειται για προστασία του περιβάλλοντος όταν η οδός Αναστάσεως που δέχεται όλα τα αυτοκίνητα από την Αττική οδό στη Μεσογείων θα επιβαρυνθεί ακόμη περισσότερο από τα αυτοκίνητα των πελατών των καταστημάτων, καθώς και από τα αυτοκίνητα που θα μεταφέρουν εμπορεύματα κ.λ.π.
·     Όταν στη Λ. Εθνικής Αμύνης, η οποία είναι διπλής κατεύθυνσης και τη χρησιμοποιούν και τα λεωφορεία, προστεθούν τα αυτοκίνητα των αγοραστών των καταστημάτων. Η οδός αυτή με τα αυτοκίνητα των πελατών της Ολυμπιάδας και του ταχυδρομικού ταμιευτηρίου είναι ήδη φορτωμένη.
·     Όταν στην είσοδο της ΔΚ από την Λ. Κύπρου υπάρχει το εργοτάξιο των απορριματοφόρων αυτοκινήτων.
·     Όταν παραμένει το ΚΤΕΟ στο Ο.Τ. 189 και τα αυτοκίνητα των εκπαιδευτών κυκλοφορούν στους δρόμους της ΔΚ πρωί και απόγευμα.
·     Όταν ο θόρυβος από τα καπάκια των φρεατίων αποχέτευσης τρομάζει τους περίοικους, όταν περνάνε αυτοκίνητα στους πεζόδρομους.


·     Όταν σύμφωνα με την οικοδομική άδεια το αναψυκτήριο VERDE, έπρεπε να έχει επιφάνεια 202 τ.μ. , στην πραγματικότητα είναι πολύ μεγαλύτερης επιφάνειας. Επί πλέον οι υποχρεωτικές θέσεις στάθμευσης σύμφωνα με την άδεια είναι τέσσερις, στη πράξη όμως η Λ. Πεντέλης ασφικτυά.
·     Όταν για την ανέγερση βρεφονηπιακού και παιδικού σταθμού στη νέα περιοχή άλλαξε η χρήση οικοπέδου από κοινόχρηστο πράσινο σε οικοδομήσιμο. Δεν αποτελεί δικαιολογία ότι έγινε μεταφορά οικοδόμησης επιφάνειας από το Άλσος Στρατάρχου Παπάγου στο Ο.Τ. 356, αφού στο ΓΠΣ αναφέρεται ότι χρειάζεται κτίσμα 100 τ.μ. για την εξυπηρέτηση του θεάτρου αφού η επιφάνεια του αναψυκτηρίου είναι πολύ μεγαλύτερη από τη νόμιμη, υπήρχε περίσσευμα για μεταφορά;
·     Όταν στο Ο.Τ. 188ζ επί των οδών Βενιζέλου – Εφέσου – Ασπασίας - Λ. Κύπρου ένα τμήμα άλλαξε χρήση, από κοινόχρηστο πράσινο έγινε οικοδομήσιμο, και σε ένα άλλο όμοιας επιφάνειας λειτουργεί το παράνομο κτίριο του ΠΟΚΕΠΑ.
·     Όταν το προοριζόμενο για κοινόχρηστο χώρο ΟΤ 167β μετατραπεί σε οικοδομήσιμο χώρο, χωρίς να δοθεί αντίστοιχη έκταση πρασίνου στην κοινότητα.

Σιγά σιγά μέσα στα 60 χρόνια του ΚΔ Παπάγου η κατάσταση χειροτέρευσε. Η ελπίδα να βάλει μία τάξη το ΓΠΣ χάθηκε. Οι προτάσεις επιδιώκουν να οριστικοποιήσουν ότι έγινε. Και καμία βελτίωση ουσιαστική δεν προτείνεται όσον αφορά το περιβάλλον,  αντίθετα αυτό επιβαρύνεται.

Καταβλήθηκε προσπάθεια και εν μέρει πέτυχε να στραφεί το ενδιαφέρον των δημοτών σε δύο κυρίως θέματα, ενώ υπάρχουν συνολικά πολλά προβλήματα στη Δ.Κ..

Το ένα θέμα είναι η μείωση του ΣΔ  από 1.00 στο 0.80 και του ύψους  των κτιρίων από 14.00 στα 11.00 μ..

Σύμφωνα με τη μελέτη του ΓΠΣ το 50% των οικοπέδων της ΔΚ Παπάγου δεν έχουν εξαντλήσει το ΣΔ,  συγκεκριμένα  το 14% των οικοπέδων  (375) έχουν κτίσμα ενός επιπέδου (ισόγεια) και το 32% (825) ισόγειο και Α’ όροφο σε αυτά τα κτίρια είναι η συνολική Δόμηση. Επιφάνεια Οικοπέδου  Χ 1,00 = 400 τ.μ. κι άνω ή Επιφάνεια Οικοπέδου Χ 0.80 = 320 τ.μ. κι άνω.

Στις περιπτώσεις που έχουν γίνει γονικές παροχές υπάρχει μεγάλο πρόβλημα.- οικογενειακό και οικονομικό. Π.χ. σε οικόπεδο 400 τ.μ. υπάρχει ισόγειο και όροφος. Επειδή σύμφωνα με τον (ΓΟΚ) αλλά και τον (ΝΟΚ) μία κατοικία δεν μπορεί να έχει πρόσοψη μικρότερη των 9.00μ. έχουν χτιστεί Ισόγειο 9.00 Χ 14.80 = 133μ.
                       Όροφος                         133μ.
                                                        -------------
                                  Σύνολο               266τ.μ.
Υπόλοιπο με ΣΔ = 1.00  → 400-266=134 τ.μ. όσο και οι υπάρχοντες όροφοι και με ΣΔ = 0.80 → 320-266=54 τ.μ. έστω ακόμη και να προστεθεί επιφάνεια κλιμακοστασίου 25 τ.μ.. Δεν ικανοποιείται ο τρίτος ιδιοκτήτης – πατάρια και σοφίτες. Δεν αποτελούν χωριστή ιδιοκτησία , είναι βοηθητικοί χώροι, δεν αυξάνουν το στερεό του κτιρίου. Άρα με την μείωση του ΣΔ  υπάρχει πρόβλημα στις οικογένειες. Ποιος μπορεί να εγγυηθεί ότι δεν θα αλλάξει ο ΝΟΚ.

Το δεύτερο θέμα είναι η λειτουργία εμπορικών καταστημάτων στους δρόμους Αναστάσεως και Λ. Εθνικής Αμύνης.

Στους δρόμους αυτούς συνολικά είναι κτίσματα ενός επιπέδου 11     16%
                                                                              Δύο επιπέδων 18     27%
                                                                           Τριών επιπέδων 16     24%
                                                                     Τεσσάρων επιπέδων 18   27%
                                                                       Πέντε      επιπέδων  3      5%
                                                                                      Οικόπεδο  1      1%
                                                                                    --------------------------
                                                                                                      67   100%

Καταστήματα μπορούν να γίνουν στα 11 οικόπεδα, εφόσον ανεγερθούν νέα κτίρια σε αυτά, τα οποία θα παγιδεύσουν σε αξίες όλες τις άλλες ιδιοκτησίες, διότι:

Στα υπόλοιπα κτίρια υπάρχουν προβλήματα όπως :
·     Μικρό ύψος ισογείου – πυλωτές κ.λ.π.
·     Υψομετρική τοποθέτηση δαπέδου Ισογείου  (ψηλότερα ή χαμηλότερα της στάθμης του δρόμου).
·     Διχοτόμηση από την είσοδο της κάτοψης του κτιρίου
·     Πυκνά υποστηλώματα στην υπάρχουσα οικοδομή.
·     Είναι αμφίβολο  εάν οι συνιδιοκτήτες επιτρέψουν την κατεδάφιση χωρισμάτων και τη λειτουργία κατ/τος στο ισόγειο. Επομένως , αφού στο δρόμο επιτρέπεται να λειτουργούν εμπορικά καταστήματα, υπάρχει πιθανότητα να προσδιοριστεί συντελεστής εμπορικότητας ΣΕ πάνω από 1.00, οπότε θα αυξηθούν οι αντικειμενικές αξίες χωρίς να υπάρχουν καταστήματα στα 55 ακίνητα. Εκτός των ανωτέρω ο ΣΔ=1.00 και  το δεύτερο υπόγειο είναι παράγοντες που θα επηρεάσουν τις αντικειμενικές αξίες της υπολειπόμενης δόμησης των οικοπέδων προς τα πάνω.
Το είδος των καταστημάτων και το που θα γίνουν, χρειάζεται να αποτελέσει διεξοδική συζήτηση και πάντα σύμφωνα με τα προβλεπόμενα για την αμιγή κατοικία.

3.     Προστασία και ανάδειξη του πολιτιστικού πλούτου.
·          Άκρως θεωρητική άποψη.

4.  Επίτευξη πλήρους αρμονίας μεταξύ οικιστικού, πολιτιστικού και φυσικού περιβάλλοντος.
·          Αρμονία : Η συμμετρική διάταξη και σχέση των μερών προς το σύνολο.
·          Οικιστικό περιβάλλον : Είναι οι δύο ΔΚ Παπάγος – Χολαργός.
·           Πολιτιστικό: Οι διάφοροι φορείς σύλλογοι επιστήμονες, σωματεία, εκθετήρια, μουσεία κ.λ.π..
·          Φυσικό περιβάλλον: Δάση, πλατείες, γήπεδα εντός και εκτός σχεδίου.
Καμία αναφορά δεν έγινε στη μελέτη για να αποδειχτεί ότι υπάρχει αρμονία. Το αντίθετο μάλιστα. Όταν Παπάγος και Χολαργός δεν έχουν ένα κοινό χώρο συνάντησης.

Το δέσιμο μεταξύ των δύο κοινοτήτων μπορεί να γίνει εάν χρησιμοποιηθούν τα κτίρια του ΚΤΕΟ από την οικονομική εφορία Παπάγου – Χολαργού – Αγίας Παρασκευής. Το προκατασκευασμένο κτίριο εντός του γηπέδου του ΚΤΕΟ να χρησιμοποιηθεί για πολιτιστικές  εκδηλώσεις, εκθέσεις, αγορές, διαλέξεις, πρωταθλήματα παιχνιδιών (σκάκι κ.λ.π.). Ο δε ελεύθερος χώρος αφού διαμορφωθεί κατάλληλα για αναψυχή και περίπατο. Η συγκεκριμένη έκταση βρίσκεται στη στάση του μετρό Εθνική Άμυνα και ενώνει τις δύο περιοχές Παπάγος - Χολαργός. Ο Δήμος Παπάγου – Χολαργού πρέπει να δρομολογήσει τις ενέργειες για χρήση του ακινήτου.

5.  Διαφύλαξη του χαρακτήρα της ... Κηπούπολης

Με τις προτάσεις του ΓΠΣ  διαταράσσεται ριζικά ο χαρακτήρας της αμιγούς κατοικίας που συνδέεται με το χαρακτήρα της Κηπούπολης.
Η κατασκευή χαμηλότερων κτιρίων με κεραμοσκεπείς στέγες, οι οποίες θα είναι γεμάτες με ηλιακούς και φωτοβολταϊκά, θα έχει θέαμα αρνητικό. Η φύτευση των δωμάτων είναι περισσότερο ενδεδειγμένη.
Η ΔΚ Παπάγου έχει τις προϋποθέσεις για τον χαρακτήρα της Κηπούπολης.
-Δόμηση κατά το πανταχόθεν ελεύθερο σύστημα.
-Πρασιές τουλάχιστον 5,00μ.
-Κατοίκους που αγαπούν τα λουλούδια.
Όμως τι βλέπουν οι επισκέπτες του προαστίου αλλά και οι κάτοικοί του;

Είσοδοι: Επί της Λ. Κύπρου στη νησίδα, υπάρχουν δύο μεγάλες γλάστρες χωρίς να έχουν πράσινο ή λουλούδια επί χρόνια. Εάν προχωρήσουν προς το εσωτερικό της Δ.Κ., βλέπουν το εργοτάξιο των απορριμματοφόρων. Και στη συνέχεια συναντούν συνωστισμό των αυτοκινήτων στο VERDE, εικόνες που μηδενίζουν την ομορφιά της εκκλησίας της Αγίας Σκέπης. Η είσοδος από την Αττική Οδό χλωμή, από την Πίνδου χειρότερη.

Κόμβοι ακαλαίσθητοι: Στο άλσος Στρ. Παπάγου, που έπρεπε να είναι πρότυπο, δεν υπάρχει φωτισμός ιδιαίτερα στο ποδηλατοδρόμιο και όλη η περιοχή του Άλσους εκτός του Verde. Είναι σε «κακά χάλια», όπως και το δασάκι της εκκλησίας της Ανάστασης εξωτερικά και εσωτερικά είναι εγκαταλελειμμένο. Ο χώρος στο γήπεδο του Βασιλόπουλου με πρόβλημα προσπέλασης, λακκούβες κ.λ.π.
Επαινετή μένει η πρωτοβουλία του Δήμου για την αναδάσωση των εκτάσεων του Υμηττού.

Τα πεζοδρόμια είναι άβατα τόσο του Παπάγου όσο και του Χολαργού και εκεί που ξεραίνονται τα δέντρα, δεν αντικαθίστανται (Λ. Κύπρου κ.λ.π.).

Για να πάρει πάνω της η Κηπούπολη, θέλει άνθη, καθαριότητα και πράσινο. Δίπλα μας είναι το φυτώριο του Δήμου Αθηναίων, ας συνεργαστεί ο Δήμος.

Επισημαίνεται ότι στα πρώτα χρόνια της Κηπούπολης υπήρχε κοινοτικό φυτώριο με υπεύθυνο γεωπόνο.

6.  Διατήρηση της κατοικίας ως κυρίαρχη χρήσης

Αυτό επιτυγχάνεται μόνο με λειτουργία ως περιοχή αμιγούς κατοικίας και όχι με διαφοροποιήσεις περιοχών, διαφορετικούς όρους δόμησης και κυκλοφοριακά προβλήματα.

7.  Εξασφάλιση επάρκειας κοινόχρηστων χώρων και κοινωφελών εγκαταστάσεων.

·     Κοινόχρηστοι χώροι δεν προστίθενται στη κοινότητα σύμφωνα με τις προτάσεις  του ΓΠΣ , οι αρχικοί χώροι αντίθετα κακοποιήθηκαν.
·     Στο ΟΤ 188ζ παραμένει το παράνομο εντός πρασίνου κτίριο του ΠΟΚΕΠΑ.
·     Παραμένει το εργοτάξιο των αυτοκινήτων απορριμμάτων σε έκταση 2.400 τ.μ. στην είσοδο της κοινότητας.
·     Λειτουργεί κάτω από την Αγία Σκέπη η πρώην επιχείρηση Σαμαρτζή.
·     Η πλατεία Δερέκα προτείνεται για γηροκομείο.
·     Το κοινόχρηστο πράσινο οικόπεδο της οδού Βερσή και Αλευρά χαρακτηρίστηκε οικοδομήσιμο.
 
8.     Αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και των εργαζομένων εντός των ορίων της ΔΚ.
 Αναβάθμιση δεν γίνεται της κοινότητας όταν κόβεται ένα κομμάτι αμιγούς κατοικίας και γίνεται γενικής κατοικίας.
 
9.     Πρόβλεψη της αντιμετώπισης των αναγκών της καθημερινότητας των κατοίκων .

Δημιουργία Πολεοδομικού Κέντρου επί της Εθνικής Αμύνης  και λειτουργία νέων καταστημάτων στην πλευρά των άρτιων αριθμών της Αναστάσεως. Είναι τελείως αποτυχημένο μοντέλο όπως έχουμε αναφέρει, άλλωστε επί της Αναστάσεως υπάρχουν στην πλευρά του Χολαργού καταστήματα που πολλά από αυτά λόγω της κρίσης είναι ξενοίκιαστα.

10.            Ενσωμάτωση όλων των κοινωνικά ευαίσθητων ομάδων (π.χ. ηλικιωμένων) στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή της ΔΚ.
Το ΚΑΠΗ χρειάζεται και έχουν δρομολογηθεί από το Δήμο οι διαδικασίες ανέγερσης. Πρέπει να δούμε το θεμέλιο λίθο.

Γηροκομείο:
Επανεξέταση του θέματος εάν πρέπει να γίνει στο γήπεδο μεταξύ Γυμνασίου και Δημοτικού.
Τι λένε οι ψυχολόγοι γι’ αυτήν την πρόταση;

11.Περιορισμός κατά το δυνατόν της διαμπερούς κυκλοφορίας.
Η ευκαιρία αυτή χάθηκε όταν κατασκευαζόταν η Αττική Οδός. Θα μπορούσε να γίνει παράλληλα με αυτή άλλη οδός χωρίς διόδια που θα εξυπηρετούσε επίσης Χολαργό και Αγία Παρασκευή.
Oποιαδήποτε πρόταση είναι αντικείμενο κυκλοφοριακής μελέτης. Εδώ σχετικό είναι το θέμα χωροθέτησης των διαφόρων δραστηριοτήτων ώστε να βρεθεί η βέλτιστη λύση επικοινωνίας τους και η βελτίωση της  προβληματικής συγκοινωνίας μας.
 
12. Λήψη μέτρων για την επιβάρυνση από των παρά την οδό σταθμεύοντα οχήματα, τα οποία μειώνουν την κυκλοφορική ικανότητα των οδών Αναστάσεως και Κύπρο, ειδικά στις απολήξεις τους στην οδό Μεσογείων.

·          Η πρόταση για κατασκευή υπογείων χώρων στάθμευσης στο γήπεδο της Λ. Κύπρου δεν είναι επιτυχής  για να αποσυμφορήσει τους ως άνω δρόμους. Καταλληλότερο οικόπεδο κατά την άποψή μας είναι το επί της Αναστάσεως και Μεσογείων.

Εξυπακούεται ότι για οποιαδήποτε κατασκευή απαιτείται μελέτη βιωσιμότητας όταν μάλιστα βρισκόμαστε σε εποχή λιτότητας.
Εάν γίνει το γκαράζ και θεσπιστούν απαγορευτικοί όροι για κυκλοφορία , στάθμευση κ.λ.π. στην περιοχή της κάτω ζώνης ,το πρόβλημα θα μεταφερθεί στους παραπάνω δρόμους όπως Αρτέμιδος – Σμύρνης – Πεντέλης.κ.λ.π.
Αυτές είναι οι παρατηρήσεις μας για το Γ.Π.Σ. και την Κηπούπολη με καλή διάθεση για οποιαδήποτε συζήτηση. Σκοπός είναι να επανέλθει ο Παπάγος στην αρχική του κατάσταση όσο είναι δυνατόν με μέσα, όχι τη μείωση του ΣΔ και το ύψος των κτιρίων. Είναι αργά πια για δάκρυα, για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που στα 60 χρόνια της ζωής του προστέθηκαν. Και να υπάρξουν οι δεσμεύσεις με  ένα αποδεκτό από τους δημότες Γ.Π.Σ. για να μην συνεχιστούν οι περιστασιακές λύσεις του παρελθόντος. Οι πρόσφυγες των Δημοτών στο ΣτΕ κατά των αποφάσεων του Δήμου κ.λ.π..

Οι προτάσεις μας είναι οι ακόλουθες:

1. Να θεωρηθεί η μελέτη του Γ.Π.Σ. που ετέθη σε διαβούλευση ότι είναι σε Α’ φάση αφού τώρα ενημερώθηκαν οι Δημότες.
Οι μελετητές να λάβουν υπόψη τους τις παρατηρήσεις των Δημοτών, όσες ευσταθούν, και να ανασυντάξουν τη μελέτη με εναλλακτικές προτάσεις, παρουσιάζοντας στη συνέχεια την τελική Β’ φάση σε ημερίδα Δημοτών.
2. Να προχωρήσουν ανεξάρτητα οι διαδικασίες από τώρα για την ένταξη στο ρυμοτομικό σχέδιο  των περιοχών (I, II, III, IV, V, VI) που αφορούν τις πολυκατοικίες του 20ου προγράμματος του Α.Ο.Ο.Α.. Γι’ αυτό πρέπει να βοηθήσουμε όλοι.
3. Να γίνουν οι διαδικασίες για την οριοθέτηση των ρεμάτων και αυτές που αφορούν την κατασκευή του κολυμβητηρίου.
4. Να ενημερωθούν οι μελετητές για το Γ.Π.Σ. του Κ.Δ. Χολαργού και να συνδυάσουν τις προτάσεις τους.
5. Ο Δήμος Παπάγου – Χολαργού να ζητήσει από το ΥΠΕΚΑ να συστήσει τον φορέα που προβλέπεται στο Άρθ. 5 του Π.Δ. 14 Ιουνίου 2011 ΦΕΚ 187/16- Ιουνίου 2011, ώστε οι μελετητές του ΓΠΣ να κάνουν τις συνεννοήσεις με τους αρμόδιους φορείς.
                         
Περιβαλλοντικό
Παρατηρητήριο
 Παπάγου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου