Από τον Στάθη Παλαιολόγο.
Μια πολύ σημαντική πληροφορίαδιερευνούν τις τελευταίες ημέρες,σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές του Press-gr, νομικοί παράγοντες που αφορά τις πρόσφατες εκλογές. Σύμφωνα με αυτές, εκκρεμεί στο Εκλογοδικείο προσφυγή με την οποία ζητείται ακύρωση της διάταξης της εκλογικής νομοθεσίας, για τις ευρωεκλογές, που προβλέπει όριο 3% για την είσοδο ενός κόμματος στην Ευρωβουλή. Αντιδιαστέλλεται μάλιστα το θέμα των ευρωεκλογών με τις εθνικές εκλογές αφού στις πρώτες δεν κρίνεται ο σχηματισμός κυβέρνησης ώστε να δικαιολογείται η πρόβλεψη τέτοιων περιορισμών.
Οι ίδιοι νομικοί παράγοντες ερευνούν το κατά πόσο ισχύει η πληροφορία ότι στην πρώτη διάσκεψη των μελών του εκλογοδικείου κυριάρχησε η άποψη ότι όντως ο περιορισμός του 3% είναι αντισυνταγματικός και πρέπει να καταργηθεί.
Ισχυρό νομικό επιχείρημα προς αυτή την κατεύθυνση είναι και το γεγονός ότι μόλις πριν από μερικούς μήνες και τοΟμοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο στην Καρλσρούη της Γερμανίας αποφάσισε πως το όριο του 3% για την εκπροσώπηση των γερμανικών κομμάτων στο ευρωκοινοβούλιο είναι αντισυνταγματικό. Το όριο αυτό αντίκειται στην αρχή της ισότητας των ευκαιριών για τα κόμματα.
Πολλά μικρά κόμματα αλλά και περισσότεροι από 1.000 πολίτες προσέφυγαν εναντίον του ορίου του 3% που αποφασίστηκε πριν από μερικούς μήνες. «Τα μικρά κόμματα είναι το αλάτι της δημοκρατίας» δήλωσε μετά την απόφαση ο Σεμπάστιαν Φράνκεμπεργκερ, πρόεδρος του Οικολογικού Δημοκρατικού Κόμματος.
Ήδη και το 2011 το Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο είχε αποφασίσει πως το όριο του 5% που ίσχυε τότε ήταν αντισυνταγματικό. «Το κοινοβούλιο λειτουργεί και με πολλά μικρά κόμματα» ήταν η απάντηση των δικαστών.
Πότε όμως είναι συνταγματική η θέσπιση ενός ορίου; Για παράδειγμα στις βουλευτικές εκλογές στη Γερμανία, όπου στόχος είναι να σχηματιστεί μια κυβέρνηση. Στην περίπτωση αυτή όσο λιγότερα κόμματα εκλέγονται, τα οποία έχουν μεγαλύτερη δύναμη, τόσο πιο εύκολο είναι να σχηματιστεί κυβέρνηση. Στο ευρωκοινοβούλιο όμως δεν υπάρχει αυτό το πρόβλημα μια και δεν απαιτείται ο σχηματισμός κυβέρνησης.
Το 1979 το Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο είχε διαφορετική γνώμη. Πίστευε πως η ύπαρξη πολλών κομμάτων θα δυσκόλευε τη λειτουργία του ευρωκοινοβουλίου. 35 χρόνια μετά βλέπει διαφορετικά το ίδιο θέμα.
Τι θα γίνει στην Ελλάδα αν όντως εκδοθεί μια τέτοια απόφαση που θα κηρύσσει άκυρο το όριο του 3%; Σε αυτή την περίπτωση, οι ειδικοί λένε ότι θα αλλάξουν τα αποτελέσματα των τελευταίων ευρωεκλογών και θα πρέπει να χάσουν από έναν ευρωβουλευτή η Χρυσή Αυγή και το ΚΚΕ. Αντίστοιχα, θα εκλέξει ευρωβουλευτή ο ΛΑΟΣ του Γ. Καρατζαφέρη και οι Ευρωπαίοι Πολίτες του Γ. Χατζημαρκάκη που είχαν τα υψηλότερα υπόλοιπα, με 2,7% και 1,4%.
Μια πολύ σημαντική πληροφορίαδιερευνούν τις τελευταίες ημέρες,σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές του Press-gr, νομικοί παράγοντες που αφορά τις πρόσφατες εκλογές. Σύμφωνα με αυτές, εκκρεμεί στο Εκλογοδικείο προσφυγή με την οποία ζητείται ακύρωση της διάταξης της εκλογικής νομοθεσίας, για τις ευρωεκλογές, που προβλέπει όριο 3% για την είσοδο ενός κόμματος στην Ευρωβουλή. Αντιδιαστέλλεται μάλιστα το θέμα των ευρωεκλογών με τις εθνικές εκλογές αφού στις πρώτες δεν κρίνεται ο σχηματισμός κυβέρνησης ώστε να δικαιολογείται η πρόβλεψη τέτοιων περιορισμών.
Οι ίδιοι νομικοί παράγοντες ερευνούν το κατά πόσο ισχύει η πληροφορία ότι στην πρώτη διάσκεψη των μελών του εκλογοδικείου κυριάρχησε η άποψη ότι όντως ο περιορισμός του 3% είναι αντισυνταγματικός και πρέπει να καταργηθεί.
Ισχυρό νομικό επιχείρημα προς αυτή την κατεύθυνση είναι και το γεγονός ότι μόλις πριν από μερικούς μήνες και τοΟμοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο στην Καρλσρούη της Γερμανίας αποφάσισε πως το όριο του 3% για την εκπροσώπηση των γερμανικών κομμάτων στο ευρωκοινοβούλιο είναι αντισυνταγματικό. Το όριο αυτό αντίκειται στην αρχή της ισότητας των ευκαιριών για τα κόμματα.
Πολλά μικρά κόμματα αλλά και περισσότεροι από 1.000 πολίτες προσέφυγαν εναντίον του ορίου του 3% που αποφασίστηκε πριν από μερικούς μήνες. «Τα μικρά κόμματα είναι το αλάτι της δημοκρατίας» δήλωσε μετά την απόφαση ο Σεμπάστιαν Φράνκεμπεργκερ, πρόεδρος του Οικολογικού Δημοκρατικού Κόμματος.
Ήδη και το 2011 το Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο είχε αποφασίσει πως το όριο του 5% που ίσχυε τότε ήταν αντισυνταγματικό. «Το κοινοβούλιο λειτουργεί και με πολλά μικρά κόμματα» ήταν η απάντηση των δικαστών.
Πότε όμως είναι συνταγματική η θέσπιση ενός ορίου; Για παράδειγμα στις βουλευτικές εκλογές στη Γερμανία, όπου στόχος είναι να σχηματιστεί μια κυβέρνηση. Στην περίπτωση αυτή όσο λιγότερα κόμματα εκλέγονται, τα οποία έχουν μεγαλύτερη δύναμη, τόσο πιο εύκολο είναι να σχηματιστεί κυβέρνηση. Στο ευρωκοινοβούλιο όμως δεν υπάρχει αυτό το πρόβλημα μια και δεν απαιτείται ο σχηματισμός κυβέρνησης.
Το 1979 το Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο είχε διαφορετική γνώμη. Πίστευε πως η ύπαρξη πολλών κομμάτων θα δυσκόλευε τη λειτουργία του ευρωκοινοβουλίου. 35 χρόνια μετά βλέπει διαφορετικά το ίδιο θέμα.
Τι θα γίνει στην Ελλάδα αν όντως εκδοθεί μια τέτοια απόφαση που θα κηρύσσει άκυρο το όριο του 3%; Σε αυτή την περίπτωση, οι ειδικοί λένε ότι θα αλλάξουν τα αποτελέσματα των τελευταίων ευρωεκλογών και θα πρέπει να χάσουν από έναν ευρωβουλευτή η Χρυσή Αυγή και το ΚΚΕ. Αντίστοιχα, θα εκλέξει ευρωβουλευτή ο ΛΑΟΣ του Γ. Καρατζαφέρη και οι Ευρωπαίοι Πολίτες του Γ. Χατζημαρκάκη που είχαν τα υψηλότερα υπόλοιπα, με 2,7% και 1,4%.
press-gr.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου