Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016

ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ! ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΕΒΑΖΕΙ "ΕΡΓΟ" ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΗ ΣΑΒΒΑ ΞΗΡΟΥ! ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ.

«Με αφορμή τους Δίκαιους του Αλμπέρ Καμύ, πρακτικά της δίκης της 17 Νοέμβρη, το βιβλίο του Σάββα Ξηρού "Η μέρα εκείνη", καθώς και λογοτεχνικά, ιστορικά και δημοσιογραφικά κείμενα, η Πηγή Δημητρακοπούλου με την ομάδα της επιχειρούν τη σύνθεση ενός νέου...

έργου για τους αξιακούς κώδικες των ανθρώπων, τη δικαιοσύνη και την τρομοκρατία στην πρόσφατη ελληνική ιστορία».
Δεν πρόκειται για κάποια τυχαία θεατρική ομάδα, που ανεβάζει έργο σε κάποιο γκαράζ, κάπου στην Αθήνα, αλλά για παράσταση του Εθνικού Θεάτρου, και μάλιστα η παραπάνω φράση αποτελεί το δελτίο Τύπου που βρίσκεται στην επίσημη σελίδα του Εθνικού. Στην ανακοίνωση του Εθνικού Θεάτρου εξηγείται και ο τίτλος του έργου, ο οποίος, όπως διευκρινίζεται, είναι δανεισμένος από τη Θεωρία των Παιγνίων. 
Ένα κείμενο που σαφώς δεν φέρνει αντιμέτωπο το Εθνικό μόνο με τις οικογένειες των θυμάτων αλλά ολόκληρη την κοινωνία. Θα μου πεις, παρουσιάζεται στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου (RΕΧ), αλλά αυτό δεν αποτελεί άλλοθι. 
Ολόκληρη η ανακοίνωση του Εθνικού Θεάτρου έχει ως εξής:
«Ισορροπία του Nash  της Πηγής Δημητρακοπούλου
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ( -1)

Με αφορμή τους Δίκαιους του Αλμπέρ Καμύ, πρακτικά της δίκης της 17 Νοέμβρη, το βιβλίο του Σάββα Ξηρού Η μέρα εκείνη.., καθώς και λογοτεχνικά, ιστορικά και δημοσιογραφικά κείμενα, η Πηγή Δημητρακοπούλου με την ομάδα της επιχειρούν τη σύνθεση ενός νέου έργου για τους
αξιακούς κώδικες των ανθρώπων, τη δικαιοσύνη και την τρομοκρατία στην πρόσφατη ελληνική ιστορία.

* Ισορροπία του Nash: Ο όρος είναι δανεισμένος από τη Θεωρία των Παιγνίων.Αποτελεί ένα συνδυασμό στρατηγικών μεταξύ δύο αντίπαλων παικτών,του καθενός από τους οποίους η στρατηγική αποτελεί την καλύτερη απόκριση σε εκείνη του άλλου». 
Σκηνοθέτιδα: Ένας άνθρωπος είναι ένας άνθρωπος, ό,τι κι αν κάνει
Η σκηνοθέτης Πήγη Δημητρακοπούλου καταπιάνεται με το βιβλίο «Η Μέρα Εκείνη – 1560 ώρες στην εντατική – Μια μαρτυρία για το δικό μας Γκουαντάναμο» του Σάββα Ξηρού, πράγμα που σε κάνει να αναρωτιέσαι αν χάθηκαν τα κείμενα Ελλήνων συγγραφέων για το θέμα της 17 Νοέμβρη και των φόνων που έχει διαπράξει και έπρεπε να στραφεί στον ίδιο το δολοφόνο και τη δική του ματιά. 
Το βιβλίο αποτελεί μια καταγραφή  των ημερών της νοσηλείας και των ανακρίσεων στον Ευαγγελισμό από τον καταδικασθέντα σε 6 φορές ισόβια Σάββα Ξηρό.
Τίτλος της παράστασης «Η Ισορροπία του Nash» και ο όρος, σύμφωνα με το Εθνικό, είναι δανεισμένος από τη Θεωρία των Παιγνίων. Αποτελεί ένα συνδυασμό στρατηγικών μεταξύ δύο αντίπαλων παικτών, του καθενός από τους οποίους η στρατηγική αποτελεί την καλύτερη απόκριση σε εκείνη του άλλου.
Η σκηνοθέτιδα Πηγή Δημητρακοπούλου, με τηλεοπτικές περγαμηνές πίσω της «Το Δέκα», «Η Αίθουσα του Θρόνου» επικοινώνησε πολλές φορές με το Σάββα Ξηρό για το ανέβασμα αυτής της παράστασης. Το κείμενο της βασιζεται και στους Δίκαιους του Καμυ και όταν την ρωτούν, «γιατι ένα βιβλίο του Ξηρού στο Εθνικό;» εκείνη απαντά με Καμύ «Ένας άνθρωπος είναι ένας άνθρωπος, ό,τι κι αν κάνει».
Ξηρός: Ο,τι έχω κάνει το έχω ξεχρεώσει
Μιλώντας στο tvxs ο Σάββας Ξηρός σχολιάζει πως το βιβλίο δεν παρουσιάζει ένα δικό του έγκλημα αλλά ένα έγκλημα κατά της Δημοκρατίας.
Σε ερώτηση της Ιωάννας Κλεφτόγιαννη για το αν το περίμενε να γίνει θεατρικό, τόνισε πως αυτό είναι άλλο θέμα. «Δηλαδή, ποιος το περίμενε; Το ζήτημα είναι ότι, επειδή το βιβλίο βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και είναι γραμμένο με την ψυχή, έχει δύναμη να βγει ακόμα και πάνω στη σκηνή» και συνεχίζει «Δεν υπάρχει πουθενά εκθειασμός των πράξεων της οργάνωσης. Παρουσιάζει τη συμπεριφορά του κρατικού μηχανισμού από τη στιγμή που πιάνει κι έχει στα χέρια του κάποιον. Δηλαδή, πώς λειτουργεί η Δημοκρατία, πώς εφαρμόζονται οι νόμοι. Εγώ δεν αρνήθηκα την τιμωρία για τις πράξεις που έκανα.».
«Εμένα ένα πράγμα που τότε με είχε σοκάρει, και ίσως γι’ αυτό τελικά όταν βρήκα το βιβλίο του Σάββα Ξηρού το ενέταξα στην παράσταση, ήταν όχι τόσο η δράση τους – εντάξει , το ξέρουν και οι ίδιοι και όλοι, έκαναν κάποια εγκλήματα, δεν το αμφισβητεί κανείς αυτό -, αλλά ο τρόπος  της ανάκρισης του Ξηρού στο νοσοκομείο, μετά τον τραυματισμό του, χωρίς να έχει τη δυνατότητα να ελέγχει το μυαλό του» ήταν τα λόγια της Πηγής Δημητρακοπούλου κατά τη διάρκεια προετοιμασίας του έργου, στο POPAGANDA. «Αυτό ήταν λίγο σοκαριστικό. Αυτό θυμάμαι περισσότερο από εκείνη την περίοδο. Σαν πολίτη της χώρας θεωρώ ότι η δικαιοσύνη και η Πολιτεία οφείλουν, ανεξάρτητα από τα εγκλήματα κάποιου κατηγορούμενου ή κρατούμενου,  να του φέρονται με ένα τρόπο που να είναι αποδεκτός. Ο τρόπος τους με είχε ενοχλήσει. Με ενδιέφερε όμως να δω το κατά πόσο τηρούνται τα ανθρώπινα δικαιώματα στη χώρα μας. Με ενδιαφέρει περισσότερο από το αν αυτοί οι άνθρωποι σκότωσαν και ποιους σκότωσαν,  το οποίο είναι μια θέση δική τους και το συμφωνώ ή διαφωνώ μια  εντελώς άλλη ιστορία».
Αίσθηση, πάντως, προκαλεί η προκλητική απάντηση του Σάββα Ξηρού στην ερώτηση «Δεν επιχειρείς, δηλαδή,  να αποτινάξεις από πάνω σου την ταμπέλα του δολοφόνου - τρομοκράτη;».  .Ο,τι έχω κάνει το έχω ξεχρεώσει», απαντά μεταξύ άλλων ο καταδικασμένος τρομοκράτης.  Ολόκληρη η απάντηση του στην εν λόγω ερώτηση έχει ως εξής: «Εξαρτάται. Εμένα δεν με ενδιαφέρει η εικόνα, γιατί εγώ δεν πηγαίνω ούτε για πολιτικός, ούτε για τίποτα. Δεν με ενδιαφέρει η εικόνα, με ενδιαφέρει η αλήθεια. Τότε και τώρα. Άμα δεχόμουν αυτά που παρουσιάζαν στην αρχή τα μέσα ενημέρωσης, ότι δήθεν συνεργάζομαι, ότι έχω βοηθήσει στην εξάρθρωση της οργάνωσης, ότι είμαι συνεργάτης της Ασφάλειας, θα μπορούσα να ζητήσω τα ευεργετήματα του νόμου και να πάω σπίτι μου. Αλλά αυτό θα σήμαινε ότι θα νομιμοποιούσα και θα αποσιωπούσα αυτού του είδους τα βασανιστήρια. Αντί να πάω λοιπόν σπίτι μου και να παρακολουθώ με το τηλεκοντρόλ την δίκη, όπως ο νόμος λέει -και ηθικά θα μπορούσα να πω «αφού έχω υποστεί όλα αυτά, έχω ξεχρεώσει, πάω σπίτι μου και έχω τη  συνείδησή μου ήσυχη, ό,τι έχω κάνει έχει σβήσει» -, σκέφτηκα ότι  πρέπει να ακουστεί η αλήθεια.  Θέλανε να με απαλλάξουν και διεκδίκησα ισόβια. Ακόμα και τώρα βρίσκομαι μέσα λόγω της αλήθειας. Ο,τι έχω κάνει το έχω ξεχρεώσει. Από εκεί και πέρα, το βιβλίο το έγραψα και το άφησα να ταξιδέψει. Δεν έκανα καμία προσπάθεια να το δώσω σε εμπόρους. Από τη στιγμή που το έβγαλα και το βάλανε στο διαδίκτυο κάποιοι, χωρίς να με ρωτήσουν, δεν έκανα καμία κίνηση». 
Και ενώ το γεγονός ότι ανεβαίνει το εν λόγω θεατρικό δεν έχει γίνει καλά καλά γνωστό άρχισαν ήδη οι πρώτες αντιδράσεις:
Στην παράσταση του Εθνικού παίζουν οι: Ελισσαίος Βλάχος, Αγγελική Μαρίνου, Νίκος Ντάλλας, Κώστας Παπακωνσταντίνου, Σήφης Πολυζωίδης
iefimerida.gr 

1 σχόλιο:

  1. Ο Τσίπρας κάθε άλλο παρά αριστερός είναι, είναι γνωστό απο που κρατά η σκούφια του και η φασιστική συμπεριφορά του σαν πρωθυπουργός κάνει όμως μερικά πράγματα για να μπορεί να λέει οτι είναι αριστερός όπως παντρεύει ομοφυλόφιλους, χαρίζει σπίτια και λεφτά σε λαθρομετανάστες, κάνει υπουργούς τρομοκάτες κοκ αυτή είναι η αλήθεια

    ΑπάντησηΔιαγραφή