Πρόταση
Κάποιος που καθημερινά περπατά από το Χολαργό ως το Ιστορικό κέντρο της Αθήνας, είναι εύκολο να παρατηρήσει ότι κατά μήκος της διαδρομής που συμπίπτει χωροταξικά με την παλιά κοίτη του Ιλισού, υπάρχει «εν δυνάμει» το μεγαλύτερο "Μητροπολιτικό Πάρκο" της Αθήνας, το οποίο απλώς δεν είναι ενοποιημένο, διότι η ανθρώπινη παρέμβαση το έχει κατατμήσει.
Κάνω αυτή τη διαδρομή σχεδόν καθημερινά, καιρό τώρα και καταλήγω σε ένα απλό συμπέρασμα το οποίο πολύ εύκολα θα μπορούσε να στοιχειοθετήσει μία σοβαρή πρόταση για την ανάπλαση της περιοχής και την ανάδειξη της περιπατητικής κοίτης του Ιλισού ποταμού.
Πιο συγκεκριμένα εάν παρακολουθήσει κανείς το δάσος, τα ρέματα και την κοίτη του αρχαίου ποταμού Ιλισού που πηγάζει από τις βορειοδυτικές πλαγιές του Υμηττού, θα διαπιστώσει ότι το ποτάμι έχει κατεύθυνση νοτιανατολική, διαπερνάει την Λεωφόρο Κατεχάκη, συνεχίζει μέσα στο Γουδή, την Λεωφόρο Γεωργίου Παπανδρέου και καταλήγει της στήλες του Ολυμπίου Δίος. Κατόπιν το τελευταίο του κομμάτι χάνεται υπόγεια στην γέφυρα που περνάει μπροστά από το Εκκλησάκι της Αγίας Φωτεινής στο Μετς.
Στη διαδρομή που προαναφέραμε υπάρχουν θαυμάσια άλση και πάρκα που δυστυχώς δεν μπορεί κανείς να τα διαπεράσει, διότι είναι «κλειστά» και «φραγμένα». Υπάρχουν άλση και πάρκα στα Νοσοκομεία και ειδικά το Γενικό Κρατικό, υπάρχουν τα πάρκα και τα άλση του Παπάγου, το πάρκο του Γουδή, αλλά δεν υπάρχει πουθενά ελεύθερη διαδρομή, διότι απλά υπάρχουν παντού φράχτες. Σχεδόν σε όλες της διαδρομές, ο περιπατητής, ή ο ποδηλάτης πρέπει να κάνει μεγάλους «κύκλους» και αναγκάζεται να μπει σε δρόμους και να περάσει λεωφόρους για να ξαναβρεί και να ξαναμπεί στο πράσινο!!!
Γνώσεις πολεοδομίας ή συγκοινωνιολογίας δεν έχω, ούτε έχω ειδικές γνώσεις περί δασών και αλσών. Απλά μου φαίνεται ακατανόητο να υπάρχουν αυτά το θαυμάσια άλση και πάρκα και να μην γίνεται μία προσπάθεια ενοποίησής τους.
Μια τέτοια ενοποίηση θα εξασφάλιζε "πράσινες", ασφαλείς διαδρομές από τα γειτνιάζοντα προάστια προς το Ιστορικό κέντρο της Πόλης. Ειδικότερα για το κομμάτι που γνωρίζω πολύ καλά, τις πράσινες διαδρομές από τα βορειοανατολικά προάστια προς το κέντρο, οι επεμβάσεις δεν είναι δύσκολες.
Όλο το πράσινο που έχει μείνει είναι δημοσία γη και οι παρεμβάσεις για να ανοιχτούν διαδρομές είναι εφικτές, αρκεί να υπάρχει θετική και επίμονη πολιτική βούληση και θέληση. Δεν χρειάζεται πολλή σκέψη για να κατανοήσει κανείς τα πόσα θετικά θα μπορούσε να προσφέρει στους κατοίκους των προαστίων και της Αθήνας η δημιουργία ασφαλών, πράσινων διαδρομών προς το κέντρο της Πόλης.
Αυτές θα είναι προσβάσιμες για περιπατητές, ποδηλάτες, για ήπιες ηλεκτροκίνητες μορφές κίνησης, που θα εξυπηρετούσαν ακόμη και άτομα με ειδικές ανάγκες.
Θα μπορούσε να δημιουργηθούν τουριστικές διαδρομές, από και προς το Ιστορικό κέντρο, ακόμα και με 'τρενάκια'. Εκτός από το πάρκο υπάρχει ήδη η Λεωφόρος Γεωργίου Παπανδρέου, γεμάτη πράσινο, πανέμορφη, με σχετικά ήπια κυκλοφορία, (που τυχαίνει να είναι και αυτή η παλαιά κοίτη του Ιλισού και που οδηγεί προς το κέντρο), που θα ήταν θαυμάσια διαδρομή για τους ξένους επισκέπτες.
Στον ευρύτερο χώρο του πάρκου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις στο Γουδή, με την Γλυπτοθήκη και την Πινακοθήκη, εκθεσιακοί χώροι, το “Badmington”, χώροι Ιππασίας, Αθλητικές εγκαταστάσεις, κλπ., που στην ουσία δεν τυγχάνουν της εκμετάλλευσης που θα έπρεπε. Τους χώρους αυτούς είναι διαπιστωμένο ότι επισκέπτονται λιγότεροι άνθρωποι από όσους πραγματικά θα μπορούσαν.
Πιστεύω ότι για να γίνει εφικτό και βιώσιμο το πάρκο και οι διαδρομές του, θα πρέπει να υπάρξει και συγκοινωνιακή-οδική παρέμβαση και να βυθιστεί η Λεωφόρος Κατεχάκη για ένα περίπου χιλιόμετρο στο ύψος του Φυτωρίου του Δήμου Αθηναίων και να ενωθεί το πράσινο με το πάρκο του Στράτου, το Γουδή και και να επιτευχθεί έτσι η ασφαλής πρόσβαση στο κέντρο.
Θα μπορούσε επίσης να γίνει παρέμβαση στο σημείο της διασταύρωση των Λεωφόρων Κατεχάκη και Μεσογείων, από την πλευρά του παλιού κτηρίου της ΝΕΤ και του Σταθμού του Μετρό.
Θα πρέπει με κάποιο τρόπο να ενωθεί η πράσινη διαδρομή που κατεβαίνει παράλληλα από τα Νοσοκομεία δίπλα στην Μεσογείων, να συνεχίσει μέσα από το πράσινο στο ακίνητο της ΝΕΤ, που περνάει μέσα από το Υπουργείο Δικαιοσύνης και την πρώην Αστυνομική Ακαδημία, μέχρι το θαυμάσιο πάρκο απέναντι από το Ερρίκος Ντινάν, που για κάποιο ανεξήγητο λόγο, δεν είναι προσβάσιμο προς το Γουδή, πάρα ΜΟΝΟ, από το δρόμο!!!
Το κόστος αυτών των παρεμβάσεων είναι σίγουρο ότι θα μπορεί να καλυφθεί κατά το μεγαλύτερο μέρος από προγράμματα της Ε.Ε., και τα άμεσα ωφελήματα θα είναι εντυπωσιακά.
Εκτός από τα τόσα θετικά που θα μπορούσε να προσφέρει ένα Μητροπολιτικό Πάρκο στους κατοίκους αυτής της Πόλης και στους επισκέπτες της, θα πρέπει να «ανοιχτεί» το πάρκο και οι διαδρομές του για εκμετάλλευση σε ήπιες υπηρεσίες και ήπιες χρήσεις με μειοδοτικούς διαγωνισμούς που θα επιφέρουν χρήματα στο δημόσιο φορέα που θα το χειρισθεί, ή σε ένα ενδεχόμενο ανάδοχο με ΣΔΙΤ.
Θα μπορούσαν να γίνουν αναπαλαιώσεις, αναστηλώσεις και κατόπιν εκμετάλλευση των παλαιών κτηρίων που υπάρχουν μέσα στα δάσος των Νοσοκομείων και στο Γουδή ώστε να δημιουργηθούν ήπιοι χώροι εστίασης και αναψυχής.
Θα μπορούσαν να λειτουργήσουν επιχειρήσεις για την ενοικίαση, επισκευή και επαναφόρτιση ποδηλάτων και ηλεκτροκίνητων ποδηλάτων και άλλων εναλλακτικών ηλεκτροκίνητων μέσων.
Στο Πάρκο του Γουδή υπάρχει ο παλαιός φούρνος του στρατού που έχει σχεδόν πέσει. Σε περίπτωση που άνοιγαν αυτές οι διαδρομές και γέμιζε το πάρκο με κατοίκους και επισκέπτες, θα μπορούσε να ανοίξει ξανά σαν παραδοσιακός φούρνος ή ήπιος χώρος αναψυχής και εστίασης με μεγάλη επιτυχία.
Η πρόταση αυτή υποβάλλεται είναι για να αρχίσει επιτέλους να παίρνει στα σοβαρά η Πολιτεία την ανάγκη να ενθαρρυνθούν και να προωθηθούν με κάθε τρόπο οι εναλλακτικές μορφές κίνησης στην πόλη, για να δωθούν πραγματικά κίνητρα και πρόσβαση στους πολίτες σε διαδρομές που θα χρησιμοποιούσαν καθημερινά εάν γνώριζαν ότι θα μπορούσαν να το κάνουν με ασφάλεια και πολιτισμένο τρόπο.
Δημήτρης Λοστρόμος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου