Δευτέρα 9 Απριλίου 2012

«Απευθείας Αναθέσεις: Ζήτημα Διαφάνειας και Ισονομίας»


από τον Γιάννη Κεχρή
Δημοτικό Σύμβουλο Παπάγου-Χολαργού

Στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο στις 27/3/2012 κατέθεσα δύο ερωτήματα και μια πρόταση με αφορμή τρεις πρόσφατες απευθείας αναθέσεις έργων.

            1η ΕΡΩΤΗΣΗ
            Κ. Δήμαρχε με την υπ αριθμόν 545 απόφασή σας στις 22-03-2012 (αρ. πρωτ.: 6715)
προβήκατε στην «απευθείας ανάθεση της προμήθειας υλικών περίφραξης και τοποθέτησής τους στο εργοτάξιο του Δήμου Παπάγου-Χολαργού». Το ποσό της ανάθεσης είναι (με ΦΠΑ) 14.661,75 ευρώ.
            Είχε προηγηθεί η διάταξη Βορίδη (4053/ 7.3.2012 ΦΕΚ 44Α), που απαγορεύει τις απευθείας αναθέσεις έργων. Η συγκεκριμένη σύμβαση αφορά «έργο» και όχι «προμήθεια». Στην πράξη παρακάμπτετε την απαγορευτική διάταξη Βορίδη με το να βαφτίζετε το «έργο» σε «προμήθεια υλικού και τοποθέτησή του». Είναι σαν να ονομάζετε την «κατασκευή ενός τοίχου», «προμήθεια και τοποθέτηση τούβλων».

            2η ΕΡΩΤΗΣΗ
            Κ. Δήμαρχε με τις αρ. πρωτ.: 5920 και 5921 αποφάσεις σας προβήκατε σε δύο απευθείας αναθέσεις για τις εκτελέσεις των έργων: «Σημειακές παρεμβάσεις πλακοστρώσεων έτους 2011» και «Αποκατάσταση φθορών οδοστρωμάτων έτους 2011» αντιστοίχως. Το ποσόν είναι (με ΦΠΑ) περίπου 12.000 ευρώ για έκαστη ανάθεση. Ανάδοχος  εταιρεία και για τις δύο αναθέσεις είναι η εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο της Φανερωμένης.
            Εδώ θα ήθελα να σας τονίσω τα εξής:
            Οι κάτοικοι και οι περίοικοι της Φανερωμένης αποδεδειγμένα ταλαιπωρηθήκαν ιδιαίτερα από την κατασκευή, συνεπώς και τον ανάδοχο του συγκεκριμένου έργου, καθότι δεν ελήφθη κανένα απολύτως μέτρο για την μείωση της όχλησης τους αλλά και την ασφαλή διέλευση πεζών και οχημάτων. Τα παράπονα τους είναι πάρα πολλά: Τα χαντάκια παρέμειναν ανοιχτά και ανασφαλτόστρωτα για μήνες, τα πεζοδρόμια καλύπτονται με μπάζα επί μακρόν, σκόνη και θόρυβος παντού, συνέπεια μιας απολύτως λανθασμένης μεθοδολογίας κατασκευής, κατά την οποία αφού κατασκευάζονταν τα νέα πεζοδρόμια, αποθέτονταν επάνω τους τα μπάζα από τις εργασίες όμβριων. Το δε έργο αναθεωρείτο διαρκώς στα Δημοτικά μας Συμβούλια με αιτήσεις επί αιτήσεων για νέες τιμές, οχλήσεις, διακοπές εργασιών,  παρατάσεις επί παρατάσεων κοκ.
            Πραγματικά, είμαστε ως Δημοτική Αρχή τόσο ευχαριστημένοι από τον συγκεκριμένο εργολάβο, ούτως ώστε πλέον των ανωτέρω να τον επιβραβεύσουμε και με απευθείας αναθέσεις; Ποια ήταν τα κριτήρια επιλογής του; Δεν υπήρχαν άλλοι ενδιαφερόμενοι εργολάβοι για τα συγκεκριμένα έργα;
            Επιπλέον, και οι δύο συμβάσεις υπογράφηκαν στις 13/3/2012 ενώ είχε προηγηθεί η διάταξη Βορίδη (4053/ 7.3.2012 ΦΕΚ 44Α), που απαγορεύει τις απευθείας αναθέσεις έργων.
            Η Διοίκηση φυσικά απαντάει με την γνωστή «καραμέλα» ότι όλα είναι νόμιμα. Ανεξάρτητα του βάσιμου των απαντήσεων της διοίκησης, σημασία έχει η διαφάνεια και η ισονομία. Αυτές τις αρχές επιδιώκει να αποκαταστήσει η ακόλουθη πρότασή μου:

            ΠΡΟΤΑΣΗ
            Η τακτική των απευθείας αναθέσεων αφορά τους περισσότερους Δήμους, την τωρινή όπως και την προηγούμενη Διοίκηση στην οποία ήμουν μέλος. Αν όμως επιθυμούμε πραγματικά να γυρίσουμε σελίδα και να εξασφαλίσουμε φτηνότερες τιμές,  δικαιοσύνη και αξιοκρατία θα έπρεπε να αλλάξουμε αυτήν την τακτική. Θα μπορούσαμε να υιοθετήσουμε άτυπους διαγωνισμούς για όλα τα έργα, εργασίες και προμήθειες ανεξαρτήτως ποσού, αναρτώντας τα στο διαδίκτυο, ώστε με συνοπτικές διαδικασίες να αποκαταστήσουμε την διαφάνεια και την ισονομία. Ο Δήμος Πειραιά είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Ακόμη και για ελάχιστα ποσά αναρτά στην ιστοσελίδα του (http://www.pireasnet.gr/Default.aspx?tabid=678) όλα τα έργα, εργασίες και προμήθειες, έτσι ώστε να μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να συμμετάσχει ελεύθερα σε αυτούς τους άτυπους διαγωνισμούς καταργώντας στην ουσία όλες τις απευθείας αναθέσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου