Ο Νίκος Απέργης υπήρξε ένας σεμνός και gentleman ηθοποιός. Έγινε γνωστός ιδιαίτερα από τις συμμετοχές του σε δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές, όπως «Ο Άγνωστος πόλεμος», «Γειτονιά», «Ιστορίες αγάπης», «Πανθέοι», «Λάμψη» κ.ά. Η εφημερίδα μας εκφράζει τα ειλικρινή της συλλυπητήρια. Αιωνία του η μνήμη.
Νίκος Απέργης, καλοκαίρι 1985.Μετά τις εθνικές εκλογές όταν το ΠΑΣΟΚ με τον Ανδρέα Παπανδρέου κέρδιζε για δεύτερη φορά, με το περίφημο σλόγκαν «Για ακόμα καλύτερες μέρες» και η Ν.Δ. παρουσίαζε στοιχεία διάλυσης, με τον Στεφανόπουλο να αποχωρεί από το κόμμα και να ιδρύει την ΔΗΑΝΑ, ο Νίκος Απέργης εμφανιζόταν σε θεατρική επιθεώρηση στο θέατρο «ΡΟΥΑΓΙΑΛ» . Ο αείμνηστος ηθοποιός, παράλληλα με το θέατρο ήταν βαθιά πολιτικοποιημένος. Ήταν δημοτικός σύμβουλος του Δήμου Αθηναίων με το κόμμα της ΝΔ. και στη συνέντευξη που έδινε τότε στο Μάκη Βραχιολίδη και τον «Ανεξάρτητο Παρατηρητή», έλεγε ορισμένα σημαντικά πράγματα που ακόμη και σήμερα έχουν βαρύτητα. Ηχούν ως προφητικά. Και πρώτ’ απ’όλα ο τίτλος της συνέντευξης, «Το Πασόκ διέλυσε την Ελλάδα» τα λέει όλα, μια και επιβεβαιώνεται αλλά και συνεχίζεται στις μέρες μας με το ΠΑΣΟΚ να ξεπουλάει την Ελλάδα και να εξαθλιώνει τους Έλληνες.
Ακολουθεί η συνέντευξη:
Ο δημοφιλής ηθοποιός και Δημοτικός Σύμβουλος της Ν.Δ. Νίκος Απέργης, σε αποκλειστική του συνέντευξη στον Μάκη Βραχιολίδη, μιλάει για την ήττα της Ν.Δ. στις εκλογές, για την διάσπαση της δεξιάς, για την λαίλαπα του ΠΑΣΟΚ, για το θέατρο και τον… Νίκο Απέργη.
Τον πρωτοείδα, με το χέρι του να κυνηγάει νευρικά το τσιγάρο από το στόμα του στο τασάκι. Είδα τα χείλη του να γλιστρούν επίμονα στο ποτήρι με το διπλό ουίσκι, το τοστ να περιμένει στην άκρη του τραπεζιού και νόμισα ότι θα δυσκολευόμουν στη συνέντευξη μαζί του! Γιατί μου θύμισε τον πατέρα μου. Τελικά η συνέχεια με διέψευσε, γιατί ο Νίκος Απέργης αποδείχθηκε ότι έμοιαζε και σε κάτι άλλο του πατέρα μου: ήταν όλο ζωντάνια, αδιάκοπη κίνηση και κυρίως δεν κρυβόταν πίσω από το δάχτυλό του. Ο Νίκος, ό,τι είναι να σου πει θα στο πει χωρίς δισταγμούς ακόμη και αν πρόκειται να σε πικράνει. Γιατί είναι αληθινός και ειλικρινής.
Κύριε Απέργη, η Ν.Δ. στις προηγούμενες εκλογές έχασε, τη στιγμή που όλοι πίστευαν ότι αυτή θα ήταν η σημερινή κυβέρνηση. Πώς λοιπόν έχασε τις εκλογές μέσα από τα χέρια της;
ΑΠΕΡΓΗΣ: Κατ’ αρχήν η Ν.Δ. δεν έχασε. Χάνει κανείς όταν μειώνει την δύναμή του. Όταν την αυξάνει, έστω και αν η αύξηση αυτή δεν είναι ικανή για να πάρει την διακυβέρνηση, ουσιαστικά είναι κερδισμένη. Σε μια περίοδο μάλιστα που το κυβερνών κόμμα έχει χάσει τη δύναμή του, η Ν.Δ. κατάφερε να επωφεληθεί σημαντικά. Το ΠΑΣΟΚ νίκησε γιατί ίσως να παίρνει ακόμη μια πίστωση χρόνου, απ’ τους αμετανόητους οπαδούς της έννοιας «Αλλαγή», που κάπου έχουν πειστεί από την σωστή αν όχι φασιστική προπαγάνδα του ΠΑΣΟΚ. Κι ενώ τώρα το ΠΑΣΟΚ παραμένει ανίκανο σαν κυβέρνηση, από την άλλη η Ν.Δ. έχει οργανωθεί για να κάνει σωστή αντιπολίτευση αλλά και για να πάρει στα χέρια της την εξουσία, μόλις λάβει την εντολή του λαού.
Τα πράγματα ωστόσο άλλα δείχνουν. Και εννοώ ότι η Ν.Δ. όχι μόνο ηττήθηκε πραγματικά στις εκλογές, αλλά και ότι μετά την αποσκίρτηση του Στεφανόπουλου από το κόμμα, δεν δείχνει ικανή για σωστή αντιπολίτευση.
ΑΠΕΡΓΗΣ: Η αποχώρηση κάποιων στελεχών, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως διάσπαση ή διάλυση. Αντίθετα δείχνει έναν πολύ ζωντανό οργανισμό, ένα ενεργό κύτταρο που παλεύει να διώξει το κυβερνών κόμμα από την εξουσία. Βέβαια δεν μπορώ να μπω σε λεπτομέρειες που δεν κατέχω, πάντως πιστεύω ότι κανείς πρέπει να βλέπει αθροιστικά, τόσο την κίνηση Στεφανόπουλου όσο και την Ν.Δ. Γιατί το ΠΑΣΟΚ έτσι θα τους αντιμετωπίσει, σαν δυο αντιπάλους.
Γεννημένος στα 1947 στην Αθήνα, ο Νίκος Απέργης πέρασε δύσκολα παιδικά χρόνια, «αλλά όχι και τόσο εξαιρετικά δύσκολα, ώστε να μπορούν να γυρισθούν ταινία του Ξανθόπουλου» όπως λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος. Η μητέρα του, φιλόλογος και θιασώτης του θεάτρου, εμφύσησε στον Νίκο την αγάπη του γι’ αυτό. Κι από τότε άρχισε να παίζει παιδικό θέατρο, την ώρα που οι φίλοι του κλωτσούσαν την μπάλα στη γειτονιά.
Τελειώνοντας το σχολείο, γράφτηκε στο Εθνικό Θέατρο απ’όπου αποφοίτησε το 1969. Από τότε, ο Νίκος Απέργης ανέβηκε ένα-ένα τα σκαλιά της επιτυχίας. Διέπρεψε, είτε παίζοντας κοντά σε μεγάλους καλλιτέχνες, είτε πρωταγωνιστώντας ο ίδιος, στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση και το θέατρο.
Σήμερα ο αγαπητός καλλιτέχνης, παράλληλα με την ηθοποιία, δίνει κάθε Δευτέρα τον δικό του αγώνα μέσα από τα δημοτικά συμβούλια για λογαριασμό της Ν.Δ.
Το να είναι κανείς ηθοποιός όπως εσείς, πολιτικοποιημένος, δεν είναι…επικίνδυνο; Τελικά εσάς σε τι σας στοίχισε η πολιτική;
ΑΠΕΡΓΗΣ: Θα έλεγα ότι είναι ζημία ν’ασχολείται κάποιος ηθοποιός σήμερα, με την πολιτική. Γιατί κατ’ αρχήν, χάνεις πολύτιμο χρόνο από μία δουλειά, στην οποία όσο χρόνο κι αν της προσφέρεις είναι λίγιος για να φτάσεις εκεί που θέλεις. Χάνοντας λοιπόν χρόνο για την πολιτική, είσαι ήδη…χαμένος. Από την άλλη πλευρά μια μια κυβέρνηση «όλων των Ελλήνων» όπως του ΠΑΣΟΚ, όπου οι διωγμοί είναι πρωτόφαντοι , εκεί πραγματικά είναι αυτοκτονία το ν’ ασχοληθεί ένας ηθοποιός με την πολιτική, όταν η ιδεολογία του δεν ταυτίζεται με αυτή του ΠΑΣΟΚ.
Δεν μου είπατε όμως, εσάς προσωπικά, σε τι σας έβλαψε η πολιτικοποίησή σας;
ΑΠΕΡΓΗΣ: Είναι βέβαιο ότι έχω ζημιωθεί σε πολλά. Όπως βλέπεις, ούτε στην τηλεόραση εμφανίζομαι πια, ούτε στο ραδιόφωνο. Όμως το πρόβλημα δεν βρίσκεται σε μένα. Εγώ καλώς ή κακώς έφτιαξα ένα όνομα. Συνεπώς το ψωμί μου θα το βγάλω. Το ζήτημα βρίσκεται στους νέους καλλιτέχνες, σ’ αυτούς που πρωτανοίγουν τα φτερά τους κι έρχεται το ΠΑΣΟΚ να τους κόψει κάθε δρόμο, επειδή μόνο και μόνο δεν συμφωνούν με την ιδεολογία του. Δεν είναι φοβερό αυτό;
Μέχρι πρότινος τουλάχιστον, οι καλλιτέχνες δεν ενδιαφέρονταν και πολύ για… πολιτική. Τον τελευταίο καιρό όμως ξεφύτρωσαν η Μερκούρη, η Κατσέλη, η Υψηλάντη. Σαν να έχει γίνει της μόδας να πολιτικοποιούνται οι ηθοποιοί. Μήπως αλήθεια, η πολιτική είναι ηθοποιία;
ΑΠΕΡΓΗΣ: Θα παρακάμψω την ερώτησή σου. Γιατί η πολιτική λοιπόν να αποτελεί προνόμιο μόνο των δικηγόρων, των οικονομολόγων και των γιατρών; Νομίζω ότι όπως μπορούν πολύ καλά αυτοί ν’ ασκούν πολιτική παράλληλα με το επάγγελμά τους, άλλο τόσο μπορεί κι ένας ηθοποιός.
Να μην μονοπωλήσει την συζήτησή μας η πολιτική. Ας μιλήσουμε λίγο και για θέατρο.
ΑΠΕΡΓΗΣ: Σ’ ακούω.
Σήμερα το θέατρο περνά πολύ βαθιά κρίση. Καλούς ηθοποιόυς και ταλαντούχους έχουμε. Δεν υπάρχουν όμως δημιουργοί να γράψουν σενάριο. Έτσι έχουμε φτάσει στο σημείο ο ηθοποιός να διασώζει το κείμενο και κατά συνέπεια την παράσταση. Ως πότε όμως θα συμβαίνει αυτό γιατί το κακό σενάριο επενεργεί ως φθοροποιός δύναμη για τον καλλιτέχνη.
ΑΠΕΡΓΗΣ: Είναι αλήθεια ότι καλό θεατρικό κείμενο λίγοι συγγραφείς έχουν γράψει. Πάντως σε μια επιθεώρηση, ο ηθοποιός είναι ο…δράστης. Αυτός που μπορεί να χαντακώσει ένα καλογραμμένο κείμενο ή αυτός που μπορεί να αναδείξει ένα μέτριο. Η κρίση σεναρίου που υπάρχει , οφείλεται στο ότι δεν έχουν δοθεί τα κατάλληλα ερείσματα και προϋποθέσεις στους νέους, για να σταδιοδρομήσουν ως θεατρικοί συγγραφείς. Λάθος μεγάλο αυτό της Ν.Δ. αλλά και του ΠΑΣΟΚ που συνεχίζει την ίδια πολιτική. Έτσι λοιπόν, όσοι νέοι τόλμησαν να γράψουν αποταθήκαν σε κάποια περιθωριακά θέατρα, γιατί μόνον αυτά τους δέχτηκαν, όπου είτε λόγω έλλειψης ηθοποιών είτε έλλειψης συνθηκών, τα έργα τους αντί κουλτούρας έμειναν στην…κουλούρα. Τέλος, μεγάλη ζημιά στην όλη υπόθεση έχει κάνει η έλλειψη θεατρικής παιδείας στα σχολεία. Σκέψου σήμερα, να υπάρχουν ελληνόπουλα να μην αγαπούν την Τραγωδία, την ίδια στιγμή που σε ξένα σχολεία διδάσκουν αρχαία ελληνική Τραγωδία.
ΑΠΕΡΓΗΣ: Είναι αλήθεια ότι καλό θεατρικό κείμενο λίγοι συγγραφείς έχουν γράψει. Πάντως σε μια επιθεώρηση, ο ηθοποιός είναι ο…δράστης. Αυτός που μπορεί να χαντακώσει ένα καλογραμμένο κείμενο ή αυτός που μπορεί να αναδείξει ένα μέτριο. Η κρίση σεναρίου που υπάρχει , οφείλεται στο ότι δεν έχουν δοθεί τα κατάλληλα ερείσματα και προϋποθέσεις στους νέους, για να σταδιοδρομήσουν ως θεατρικοί συγγραφείς. Λάθος μεγάλο αυτό της Ν.Δ. αλλά και του ΠΑΣΟΚ που συνεχίζει την ίδια πολιτική. Έτσι λοιπόν, όσοι νέοι τόλμησαν να γράψουν αποταθήκαν σε κάποια περιθωριακά θέατρα, γιατί μόνον αυτά τους δέχτηκαν, όπου είτε λόγω έλλειψης ηθοποιών είτε έλλειψης συνθηκών, τα έργα τους αντί κουλτούρας έμειναν στην…κουλούρα. Τέλος, μεγάλη ζημιά στην όλη υπόθεση έχει κάνει η έλλειψη θεατρικής παιδείας στα σχολεία. Σκέψου σήμερα, να υπάρχουν ελληνόπουλα να μην αγαπούν την Τραγωδία, την ίδια στιγμή που σε ξένα σχολεία διδάσκουν αρχαία ελληνική Τραγωδία.
Πού αφιερώνετε τον ελεύθερο χρόνο σας;
ΑΠΕΡΓΗΣ: Σε παρακαλώ ακύρωσε αυτή την ερώτηση. Εδώ δεν βρίσκω καν χρόνο να χαρώ τον νεογέννητο γιο μου και για ελεύθερο χρόνο μου μιλάς τώρα;
Τριάντα οκτώ χρονών σήμερα ο Νίκος Απέργης, πάντα γοητευτικός. Τα μαλλιά του γκρίζιασαν. Όχι επειδή άρχισε να γερνά. Αντίθετα, τα γκρίζα μαλλιά στον Νίκο μαρτυρούν το πείσμα, την επιμονή και την έντονη επιθυμία του να διακριθεί σε πολλά πράγματα. Μέχρι και δική του διαφημιστική εταιρεία έχει!
ΑΠΕΡΓΗΣ: Όπως κάθε άνθρωπος έχω κι εγώ όνειρα, προσδοκίες και κάποιες κρυφές προοπτικές για το μέλλον. Δεν ξέρω όμως αν οι συνθήκες που τον τελευταίο καιρό είναι πολύ περίεργες, μου επιτρέψουν να θέσω σ’ εφαρμογή τους στόχους μου. Περιμένω λοιπόν το κλίμα να ξεστραβώσει κάπως… Φτού σου, να πάρει η ευχή. Κρύωσε!
Τι κρύωσε;
ΑΠΕΡΓΗΣ: Το τοστ. Εσύ φταις!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου