ΒΥΡΩΝ Γ. ΠΟΛΥΔΩΡΑΣ
Βουλευτής Β’ Αθηνών Νέας Δημοκρατίας
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον
ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Θέμα: Ναός κλασσικών χρόνων
στη θέση Διάσελο της πρώην Κοινότητας Περιβολίων, Φιγαλείας, επ. Ολυμπίας, πρώην
Νομού Ηλείας.
Επαναφέρω προς επικαιροποίηση την
ερώτησή μου που είχα εγείρει στις 13-1-2011. Η απάντηση που είχα λάβει τότε
(και την οποία συνυποβάλλω) ήταν περιγραφική του προβλήματος μάλλον, παρά
προσεγγίζουσα την λύση του.
Τονίζουμε και πάλι σήμερα πως το
κεφάλαιο «Φιγαλεία» δεν είναι μικράς σημασίας. Είναι από πλευράς ιστορικής και
αρχαιολογικής πρωταρχικό σημείο αναφοράς. Ο Παυσανίας μας ενημερώνει και
διδάσκει πως η Φιγαλεία κατέχει δεσπόζουσα θέση μεταξύ όλων των πόλεων – κρατών
της αρχαίας Πελοποννήσου από τους μυθικούς χρόνους μέχρι τους Ελληνιστικούς.
Η Φιγαλεία ήταν sui generis πόλις
– κράτος. Κτισμένη στις εσχατιές του όρους Λυκαίου και ούσα παρόχθια στον
ποταμό Νέδα τον οποίο είχε σαν ορμητήριο και βάση προσπελάσεως προς τη θάλασσα
του Ιονίου πελάγους όπου εχύνετο, όπως και ο «αδελφός» ποταμός, ο Αλφειός, ήταν
μάλλον εμπορική χώρα. Το έδαφος της Φιγαλείας ήταν ορεινό, πετρώδες και μάλλον
άγονο. Δεν δικαιολογεί η γεωργική και κτηνοτροφική δραστηριότητα των Φιγαλέων
τον πλούτο της μεγάλης και δυνατής πολιτείας, όπως αυτός προκύπτει από τα
δυνατά τείχη της, που σώζονται μέχρι σήμερα (είναι το μεγαλύτερο και το
καλύτερα σωζόμενο τείχος της αρχαιότητας μετά από εκείνο των Μυκηνών) από τους
ναούς, τα άλλα μνημεία και ευρήματα επιφανείας που προκαλούν και αναμένουν τη
συστηματική ανασκαφή και αποκάλυψή τους, από τα χρυσά νομίσματα που έκοπτε και
κυκλοφορούσε σ’ όλη τη Μεσόγειο και από τη φήμη της μ’ έναν λόγο που
πιστοποιούν και μεταφέρουν ο Παυσανίας, ο Στράβων και ο Πολύβιος.
Εκτός από τον χαρακτήρα της εμπορικής,
όσο και ναυτικής πόλεως, η Φιγαλεία ήταν μια ιερατική πολιτεία. Ενώ η αρχαία
Ολυμπία ήταν καθαρά μοναστική ή θεοκρατική πολιτεία, με σχεδόν αποκλειστικό της
έργο τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών αγώνων, η Φιγαλεία έμοιαζε περισσότερο προς
την αρχαία Επίδαυρο, που ήταν και κοσμική και ιερατική οντότητα, αφιερωμένη στη
χθόνια θεότητα του Ασκληπιού. Και το περίφημο θέατρό της δεν ήταν, κατά πολλούς
ερμηνευτές, τίποτ’ άλλο παρά μέρος της θεραπευτικής λειτουργίας των ιαινομένων
και των επισκεπτών – συνοδών τους. Έτσι και η αρχαία Φιγαλεία ήταν κατά πάσα
πιθανότητα ένα ακόμη Ασκληπιείο.
Ο ναός στο Διάσελο των Περιβολίων
είναι σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής ευρήματα ένα από τα υδροθεραπευτήρια του εκεί
Ασκληπιείου. Επί πλέον, όπως μας πληροφορεί ο μέγας περιηγητής Παυσανίας, το
πιο φημισμένο χαρακτηριστικό της Φιγαλείας ήταν εκείνο του Νεκυομαντείου. Στο
Νεκυομαντείο της Φιγαλείας είχε προστρέξει για εξαγνισμό και εξιλέωση από παλιό
ανόμημά του – εβαρύνετο με τον φόνο της κόρης Κλεονίκης – και ο στρατηγός της
Σπάρτης και νικητής των Πλαταιών Παυσανίας πριν καταλήξει στη Σπάρτη για να
εύρει εκεί τον θάνατό του ως καταφυγών στον ναό της Χαλκιοίκου Αθηνάς όπου τον
έχτισαν οι συμπατριώτες του με την μητέρα του κατά τον θρύλο να θέτει τον
πρώτον λίθο. Το Νεκυομαντείο της Φιγαλείας ήταν ισάξιο σε φήμη με εκείνο του
Αχέροντα της Θεσπρωτίας παρά την Αχερουσία λίμνη.
Κατόπιν των ανωτέρω, τα οποία
παρατίθενται για να καταδειχθεί η αξία ενός τόπου – θησαυρού, όχι μόνον για
λόγους αρχαιολογικούς και ιστορικούς αλλά και για αναπτυξιακούς,
Ερωτάται ο Υπουργός:
) 1. Ως
πότε θα διαρκέσει η αδιαφορία του Υπουργείου Πολιτισμού για το θέμα – θησαυρό
της αρχαίας Φιγαλείας;
2. Προτίθεται
να προχωρήσει σε συστηματικές ανασκαφές στη Φιγαλεία;
3.
Ειδικότερα, θα αναδείξει τον αρχαίο Ναό στο Διάσελο των
Περιβολίων με την ολοκλήρωση της ανασκαφής, δεδομένου ότι ένεκα της ολιγωρίας
των υπηρεσιών, κεντρικών και περιφερειακών, χάθηκαν πριν από 4 χρόνια οι 200
χιλ. ευρώ που είχαν (με επίμονη φροντίδα μου) εγκριθεί και διατεθεί ως δωρεά
για τον εν λόγω σκοπό από το ίδρυμα Νιάρχου;
Σημείωση: Συνυποβάλλεται ομοία ερώτηση και σχετική απάντηση του
Υπουργείου που είχα υποβάλει στις 13-1-2011.-
Αθήνα 30 Ιουλίου 2012
Ο Ερωτών
Βουλευτής
Βύρων Γ.
Πολύδωρας
ΝΔ/Β’ Αθηνών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου