Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2016

ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΙΑΤΡΙΚΗ!

  
 
γράφει  Λουκάς Καμούτσης
Χειρουργός Οδοντίατρος

Πόσο απαραίτητο είναι να γνωρίζουμε την Ιστορία της Επιστήμης που πιστά υπηρετούμε; Η απάντηση δεν μπορεί να είναι άλλη από απολύτως....

απαραίτητο. Η γνώση αυτή προσφέρει πολύτιμη εμπειρία στον Επιστήμονα, προφυλάσσει από την επανάληψη σφαλμάτων και φωτίζει καλύτερα το μέλλον. Δεν νοείται ο σύγχρονος Ιατρός να είναι ανιστόρητος και ακατατόπιστος.   Ειδικά για εμάς τους Έλληνες Ιατρούς, η γνώση της Ιστορίας της Επιστήμης μας, επιβάλλεται πιο πολύ, γιατί θεμελιωτής της Επιστημονικής Ιατρικής υπήρξε ο μέγας Ιπποκράτης.
Η έννοια της Ιατρικής και της Υγιεινής είχαν αναπτυχθεί πολύ νωρίτερα, κατά την Μινωϊκή Περίοδο (2500 π.Χ.). Απόδειξη είναι τα αξιοθαύμαστα υδραγωγεία, τα συστήματα αποχέτευσης, φωτισμού και αερισμού, που σώζονται ακόμα και σήμερα στην Κνωσσό και προκαλούν τον παγκόσμιο θαυμασμό. Στην Αρχαία Ελλάδα η Ιατρική ήταν συνδεδεμένη με διάφορες Θεότητες. Ο Απόλλωνας ήταν Θεός και της Ιατρικής.
Κατά τον 12ο π.Χ. αιώνα ξεκινάει η λατρεία μιας Θεότητας της Ιατρικής, του Ασκληπιού, ο οποίος θεωρείτο ότι κατέχει την τέχνη της Ιατρικής και της Θεραπευτικής. Αναφέρεται από τον Όμηρο ότι είναι ο πρώτος ο οποίος επινόησε διάφορες χειρουργικές επεμβάσεις, μεταξύ των οποίων και τις εξαγωγές των δοντιών. Οι δύο γιοί του, ο Μαχάονας και ο Ποδαλήριος είναι εκείνοι που εργάστηκαν για την εξάπλωση της Ιατρικής Τεχνικής και δημιούργησαν τα περίφημα Ασκληπιεία, Ναοί της Ιατρικής όπου η ανθρώπινη Ιατρική προσπάθεια συνταυτιζόταν με την Θεία παρέμβαση για το επιδιωκόμενο θεραπευτικό έργο. Τα πρώτα Ασκληπιεία δημιουργήθηκαν στην Επίδαυρο, στην Τρίκκη και στην Μεσσηνία. Από τα καλύτερα σωζόμενα σήμερα Ασκληπιεία είναι αυτό της Επιδαύρου και αυτό της Κώ, στο οποίο σπούδασε και δίδαξε ο Ιπποκράτης.
Το περίφημο Ασκληπιείο της Κώ.

Ο Ιπποκράτης αποτελεί μορφή της Φιλοσοφίας, της Ιστορίας και ειδικότερα της Ιατρικής. Συνδυάζει τα προσόντα της συσσωρευμένης σοφίας, της κριτικής σκέψης, της ικανότητας σύνθεσης, της αυτοσυγκέντρωσης, της παρατηρητικότητας και της προαγωγής του πνεύματος, ιδιότητες οι οποίες συνιστούν μεγαλοφυΐα. Διατύπωσε Ιατρικές θεωρείες οι οποίες αντέχουν στη φθορά των αιώνων και κατόρθωσε να αποθεοποιήσει την Ιατρική, να την απελευθερώσει από  τις Θεοκρατικές και Μυστηριακές αντιλήψεις, να της δώσει ηθικό και φιλανθρωπικό περιεχόμενο και να ξεχωρίσει τα όριά της από την Φιλοσοφία.


Η ανάπτυξη και περαιτέρω εξέλιξη της Ιατρικής Επιστήμης από τον Ιπποκράτη, τοποθετείται στα χρονικά όρια της ακμής του Ελληνικού Κλασσικού Πνεύματος, του 5ου π.Χ. Χρυσού Αιώνα του Περικλή, ο οποίος έθεσε τις βάσεις της Επιστήμης και της Φιλοσοφίας και δημιούργησε το ανεπανάληπτο θαύμα, το οποίο λάμπρυνε την ευρύτερη έννοια «Άνθρωπος», κάτι για το οποίο εμείς οι Έλληνες οφείλουμε να νιώθουμε και να είμαστε πάντα υπερήφανοι.

3 σχόλια:

  1. Συγχαρητήρια γιατρέ για το άρθρο σου . Η αναφορά που κάνεις στην Αρχαία Ελλάδα του Πολιτισμού και της επιστήμης δείχνει σεβασμό και αγάπη στην Πατρίδα σε Δύσκολους καιρούς . ΑΡΚΑΔΑΣ .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Θα ακολουθήσουν κι' άλλες αναφορές στο Ελληνικό μας Πνεύμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλό το άρθρο και συγχαρητήρια . Γ . Β ΧΟΛΑΡΓΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή